قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

چرایی: ۵ دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

یکی از ابعاد جذاب دنیای وب را می توان در تکامل و تغییرات بی وقفه آن توصیف کرد. سال به سال، ابزارها و راه کارهای جدیدی ظهور می کنند و یکی پس از دیگری محو می شوند. برای مثال، فلش را که در سال ۱۹۹۶ دنیای وب را با ظهورش تکان داد به یاد بیاورید. استفاده از قالب های فلش آن روزها به سرعت توسعه یافت، اما امروز چطور؟ آیا همان شهرت و محبوبیت را در دنیای طراحی وب همچنان داراست؟

سال ۲۰۱۴ را می توان سال وب سایت های تک صفحه ای نامید. هرچند این نوع قالب در طی چندسال اخیر بصورت پراکنده استفاده شده است، اما در طی این سال، روند محبوبیت و کاربرد آن در دنیای وب، رشد شتابانی را تجربه نموده است. در این پست ۵ دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای، اینکه چرا می بایست به طراحی وب سایت هایی با قالب تک صفحه ای روی آورد و تفاوت های اصلی آنها از سایر قالب های چند صفحه ای معمولی را تبیین می کنیم.

وب سایت تک صفحه ای چیست؟

تعریف این وب سایت ها خیلی واضح است. مفهوم آن دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد، یعنی وب سایتی با یک صفحه تنها بر روی یک آدرس اینترنتی. در اینگونه وب سایت ها، بخش های مختلف تنها با اسکرول کردن، پیمایش به بالا و پایین یا طرفین و بدون نیاز به کلیک کردن قابل دسترسی است.

۵ دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

دلایل بیشماری وجود دارد که بکارگیری قالب های تک صفحه ای را در طراحی وب سایت می تواند توجیه کند اما ۵ دلیل اصلی عالی بودن این گونه قالب ها عبارتنداز:

۱- همه چیز در یک مکان واحد موجود است.

وب سایت تک صفحه ای در مثل مشابه آدم پاکیزه ای می باشد که علاقمند است همه چیز پاکیزه، مرتب و تمیز باشد. وب سایت تک صفحه ای شما را در استفاده از فضا محدود می کند، به نحوی که می بایست محتوای خود را طوری آرایش دهید که تنها اصلی ترین چیزها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد و عناصر زائد حذف شود. فضای محدود به این معنی نیست که شما می توانید کل سایت را با نوشته و عکس پوشانده و فضای وب سایت را شلوغ کنید. مفهوم فضای خالی نظیر سایر انواع قالب ها در این نوع قالب نیز کاربرد خود را دارد. ترفندهای زیادی برای قرار دادن محتوای بیشتر در فضای کمتر وجود دارد. استفاده از عناصر مختلف نظیر اشکال هندسی، تصاویر، علائم و نشانه ها، اینفوگرافیک و … از جمله ابزارهایی هستند که می توانند شما را در انتقال اطلاعات بیشتر به مخاطبین تان در فضایی کمتر یاری کنند.

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

یکی از مزایای کوچ کردن از وب سایت های معمولی چند صفحه ای به سمت قالب های تک صفحه ای این است که شما می توانید بسیاری از عناصر و المان های فرعی یا زائد را که تنها منجر به شلوغی وب سایت تان شده است کنار گذاشته و بدین ترتیب بر جذابیت وب سایت خود بیافزایید. این کار مثل نقل مکان کردن از یک خانه ویلایی بزرگ به یک آپارتمان کوچک است که شما را وادار می کند بسیاری از وسایل غیرضروری یا اثاثیه ای که لوکس بوده یا کمتر استفاده می شوند را با خود به آپارتمان نبرید.

کاربران عاشق سادگی هستند، این دلیل دیگری است که استفاده از قالب های خلاصه تک صفحه ای را توجیه می کند. هزاران وب سایت وجود دارد که کاربران می بایست برای یافتن شرکت، سرویس، کالا یا نیازمندی خاص خود بررسی نمایند. مشاهده تمام عناصر یک وب سایت با صفحات مختلف، برای یافتن اطلاعات مورد نظر تقریبا برای هر کاربری غیر ممکن است در حالیکه پیمایش یک وب سایت تک صفحه ای به آسانی امکانپذیر خواهد بود. حتی اگر فکر می کنید اطلاعات زیادی دارید که برای اثبات جامعیت و مفید بودن وب سایت تان به مشتریان می بایست آنها را ارائه دهید و فضای اندک قالب های تک صفحه ای شما را محدود می کند، باز هم توصیه ما به شما این است که حداقل تلاش کنید در این جهت حرکت نموده و بتدریج خود را با این شیوه نوین طراحی تطبیق داده و به سمت وب سایت های تک صفحه ای کوچ کنید.

۲-  روند

روندها می آیند و می روند، این درست، اما آیا می خواهید همچنان تا روی کار آمدن روندی جدید، در سایه رقبای خود باقی بمانید؟ پاسخ این سوال، چرایی و دلیل روی آوردن به وب سایت های تک صفحه ای به عنوان یک راه کار عالی برای سال ۲۰۱۴ است. در حال حاضر اینگونه طراحی در قله محبوبیت قرار داشته و کاربران مشتاق آن هستند. با کوچ کردن به سمت این قالب، نه تنها خود را با روند جدید تطبیق داده اید بلکه یک وب سایت کاربرپسند و جذاب برای کاربران خود طراحی کرده اید و مگر هدف شما جیزی غیر از جذب کاربران و لذت بردن بازدیدکنندگان از وب سایت تان است؟

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

 ۳- داستان گویی

راه کار داستان گویی یکی از موثرترین رویکردها برای ارائه و انتقال اطلاعات به بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت است. این روش در صورتی که به شیوه ای درست انجام شود، بهتر از هر استراتژی بهینه سازی دیگر موثر خواهد بود. یک درک عمومی غلط که در خصوص روش داستان گویی وجود دارد این است که داستان گویی با نوشتن متن های طولانی حاصل می شود. در حالی که تصاویر و فیلم ها هم می توانند داستان شما را روایت کنند. وب سایت های تک صفحه ای پیمایشی در این میان کارکرد بهتری را نسبت به قالب های چند صفحه ای برای بکارگیری این روش ارائه می دهند. برخی از اجرای اصلی و پایه ای رویکرد داستان گویی در طراحی وب عبارتند از:

عکس ها: عکس ها به عنوان ابزاری کامل برای شکل دادن یه پیام شما ودادن جذابیت تصویری به آن عمل می کنند. تصاویر توانایی بیان قصه ها و داستان ها را بدون ذکر حتی یک کلمه دارند.

فیلم ها: فیلم ها اطلاعات را به شکلی سریع و شفاف به شما ارائه می دهند. این راهکار تعاملی در وب سایت های امروزی طرفداران زیادی را دارد. شما می توانید به کاربران خود یک داستان را که ضرورتا باید بیان شود را بگویید و فضای خالی بیشتری را بر روی وب سایت خود ذخیره نمایید.

اصوات: این عنصر جز دیگری است که از قدرت جادویی در داستان گویی برخوردار است. با در نظر گرفتن این واقعیت که بسیاری از افراد تمایل دارند که اطلاعات مورد نظر خود را به شکل فایل های صوتی دریافت کنند، بکارگیری صداها هم در قالب یک موسیقی پس زمینه و هم به شکل یک فایل مستقل که می بایست گوش داده شود، برای انتقال پیام موثر خواهند بود.

علائم و نشانه ها: این خصوصیت زمانی که پیامی را بر روی وب سایت خود می نویسید، حائز اهمیت می باشد. هر چند عده ای، علائم و نشانه ها را به عنوان یک جزء خنثی در طراحی وب سایت در نظر می گیرند، اما نبایستی از اهمیت آنها غافل بود. با وجود فونت ها و علائم و نشانه های رایگان بسیار بر روی وب، استفاده از این عنصر به بیان بهتر داستان و جلب توجه بیشتر مخاطبین کمک شایان توجهی می کند.

اسکرول کردن: در نهایت اسکرول کردن یک عنصر کلیدی در رویکرد داستان گویی است. قالب های چند صفحه ای از این منظر قادر به رقابت نیستند چرا که خاصیت اسکرول کردن در این قالب ها فریفتن کاربران و وادار کردن آنها به مشاهده سایت تا پایان صفحات آن است. مثل اینکه در حال خواندن کتابی باشید و برای یافتن نتیجه اخلاقی آن تا پایان کتاب منتظر بمانید.

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

۴- پیمایش آسان

پیمایش یکی از عناصر زیربنایی هر وب سایتی است. پیمایش پیچیده و دشوار، زمان زیادی را از کاربران تلف می کند و آنها را از وب سایت فراری می دهد. این موضوع دلیلی است که نشان می دهد چرا کوچک سازی و ساده سازی وب سایت ها و حرکت به سمت وب سایت های تک صفحه ای، امروزه در طراحی وب به شکل گسترده ای محبوبیت پیدا کرده و طرفدار دارد. اگر شما فرد خلاقی باشید، می تواند پیام خود را در قالب یک وب سایت تک صفحه ای و با بکاربردن اسکرول های افقی مختلف که پیمایش کمتری را طلب می کند، منتقل نمایید.

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

۵- ابزار مناسب برای دستگاه های موبایل

این مورد به نوعی تکرار قابلیت قبلی یعنی پیمایش مناسب است. طراحی وب سایت های تک صفحه ای، نزدیکی بیشتری با مفهوم وب سایت های تعاملی و سازگاری بهتری از جهت نمایش در دستگاه های موبایل نظیر تبلت و تلفن همراه هوشمند و گجت های مختلفی دارد که امروزه ما در اختیار داریم. این نوع وب سایت ها تنها با یک اشاره ساده انگشت قابل پبمایش هستند و این موضوع، تجربه کاربری لذت بخشی را برای بازدیدکنندگان صفحات شما در این قبیل دستگاه ها به همراه دارد.

 5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

وب سایت کلاسیک چند صفحه ای یا وب سایت مدرن تک صفحه ای؟

با خواندن این پست احتمالا به آینده وب سایت خود فکر خواهید کرد. به هر حال اگر وب سایتی ندارید، این پست و دلایل ذکر شده در آن، می تواند بینش خوبی به شما جهت روی آوردن به طراحی وب سایت های تک صفحه ای ارائه کند، اما اگر در حال حاضر وب سایتی دارید که از قالب چند صفحه ای کلاسیک تبعیت می کند، دو گزینه پیش رو خواهید داشت: یا هرچیزی را همانطور که هست به حال خود رها کنید و با همین ساختار چندصفحه ای ادامه دهید یا اینکه آن را بازسازی نموده و یک وب سایت مدرن تک صفحه ای ایجاد کنید. انتخاب یکی از این دو رویکرد به موقعیت فعلی شما بستگی دارد و اینکه آیا وب سایت فعلی شما سودآور و اثربخش است یا اینکه از آن راضی نیستید و احساس می کنید کارآیی لازم را ندارد. توصیه می کنیم زمانی را برای فکر کردن راجع به این موضوع و اخذ تصمیم مناسب اختصاص دهید!

مثال هایی از وب سایت های تک صفحه ای

World of SWISS

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

Burkecomfortdental

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

Shokunin

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

Cupsannual

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

لطفا سوالات، ابهامات یا دیدگاه های شخصی خود را در رابطه با این پست با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منبع

درباره ی Hamid Golmohammadi

کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

7 قانون کلیدی طراحی واسط کاربری

چیستی: ۷ قانون کلیدی طراحی واسط کاربری

اگر تجربه طراحی صفحات وب را داشته باشید، در این صورت حتما تجربه طراحی واسط …

۲ دیدگاه

  1. بسیار متشکرم بابت موضوع عالی که بهش پرداختین . در مورد فروشگاه های اینترنتی هم این کار ممکن هست ؟ شما سایتی رو میشناسید در ارتباط با این موضوع ؟

    • سلام دوست عزیز، تشکر از بذل توجه شما به مطالب وب سایت ۳che. در خصوص فروشگاه های اینترنتی هم این کار قابل انجام هست و اصولا روند امروز طراحی وب سایت به سمت ایجاد بهترین تجربه کاربری ممکن برای کاربران با تکیه بر خصوصیات وب سایت های تک صفحه ای می باشد. در ایران هم این روند جدید مورد اقبال وب سایت های زیادی قرار گرفته و نمونه هایی از اونها رو می تونید در اینترنت پیدا کنید. متاسفانه به دلایلی از ذکر نام این وب سایت ها معذور هستیم.
      شاد و پیروز باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *