قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
یکشنبه , ۲۷ آبان ۱۳۹۷

چیستی: ۷ قانون کلیدی طراحی واسط کاربری

اگر تجربه طراحی صفحات وب را داشته باشید، در این صورت حتما تجربه طراحی واسط کاربری را نیز داشته اید. امروزه، ظهور فناوری ها و استانداردهای نوین در طراحی صفحات وب، فشار زیادی در جهت طراحی صفحات سفارشی تر و پویاتر بر طراحان وارد می کنند، این به معنی نیاز به انجام کار بیشتر بر روی واسط کاربری است. در این پست ۷ قانون کلیدی طراحی واسط کاربری را برای شما تشریح می کنیم.

۷ قانون کلیدی طراحی واسط کاربری

۱- قانون شفافیت

کاربر عناصر بکار رفته در یک طراحی را که فاقد معنی شفاف و روشن باشند، نادیده گرفته و از آنها اجتناب می کند.

7 قانون کلیدی طراحی واسط کاربرییک مثال کاربردی در خصوص این قانون، اقدام شرکت گوگل می باشد. اگر شما هم یک حساب کاربری جی میل داشته باشید، حتما متوجه شده اید که تا پیش از این گوگل سیستم پیمایشی متنی شفافی در بالای صفحه درباره سرویس های کاربردی خود نظیر تقویم گوگل، گوگل درایو، و سایر سرویس های دردسترس داشت. سپس گوگل در جهت ساده سازی طراحی خود، همه این پیام ها را در پشت یک آیکن خلاصه نمود. اما نتیجه چه شد؟ بسیاری از کاربران هرگز متوجه آن آیکن نشده و جی میل، تعداد زیادی درخواست راهنمایی برای دسترسی به سرویس های کاربردی خود را طی این مدت دریافت کرده است.

این در طبیعت انسان هاست که چیزهایی را که نمی توانند درک کنند، نادیده می گیرند. بنابراین در طراحی واسط کاربری خود، از بکارگیری عناصری که موجب می شوند، افراد ندادند چه کاری می بایست انجام دهند، بپرهیزید!

۲- قانون اقدام ترجیهی

کاربر زمانی که بداند اقدام ترجیهی بعدی در سیستم چیست و بعبارت دیگر بعد از یک مرحله اقدام، چه کارهایی را می بایست در ادامه انجام دهد، کمتر دچار سردرگمی شده و احساس راحتی بیشتری می کند.

7 قانون کلیدی طراحی واسط کاربریبرای مثال، گزینه توییت جدید در توییتر در گوشه بالای سمت راست صفحه، در موقعیتی قرار دارد که چندان به روشنی اقدام مناسب را به کاربر منتقل نمی کند.

۳- قانون زمینه

کاربر انتظار دارد واسط های کنترلی مورد نیاز خود را در کنار عناصری که قصد کنترل آنها را دارد بیابد!

7 قانون کلیدی طراحی واسط کاربریمقایسه کنید ویرایش اطلاعات شخصی را در فیسبوک و لینکدین. برای انجام این کار در فیسبوک، شما می بایست وارد بخش تنظیمات شوید و سپس تنظیم حساب کاربری خود را انتخاب کنید در حالیکه در لینکدین در کنار نام شما، یک آیکن مداد قرار دارد که با کلیک بر روی آن می توانید نام خود را ویرایش کنید.

۴- قانون پیشفرض

کاربر بندرت تنظیمات پیشفرض را تغییر می دهد!

ما بندرت متوجه تنظیمات پیشفرض می شویم، اما واقعیت این است که قانون پیشفرض در دنیای ما حاکم است. اکثر افراد، زنگ پیشفرض تلفن همراه خود را تغییر نمی دهند، بسیاری از مردم هرگز تنظیمات پیشفرض تلویزیون های خود را عوض نمی کنند و عده زیادی هستند که دمای پیشفرض یخچال های خود را هرگز جابجا نمی کنند!

 بنابراین مطمئن شوید که همه مقادیر پیشفرض مفید و تا حد ممکن کاربردی را در طراحی واسط کاربری خود بکار برده اید.

۵- قانون عمل راهنما

در صورتی که از کاربر خواسته شود، کاری را انجام دهد، احتمالا کاربر آن را می پذیرد!

7 قانون کلیدی طراحی واسط کاربریتفاوت زیادی بین انتظار داشتن از اینکه کاربر اقدامی را انجام دهد با هدایت او برای انجام کاری خاص وجود دارد و تجربه نشان داده است که هدایت کردن و خواستن از آنها برای انجام اقدامی خاص، نتیجه مطلوب تری را به همراه دارد.

۶- قانون بازخور

در صورتی که بازخور شفاف و مستمر به کاربران ارائه شود، آنها احساس اطمینان بیشتری نسبت به سیستم طراحی شده خواهند داشت!

7 قانون کلیدی طراحی واسط کاربریاین قانون روایتی دیگر از این منطق ساده است که هرچه واسط کاربری شما ارتباط بیشتری با کاربران برقرار نماید، اطمینان خاطر کاربران نسبت به آن افزایش خواهد یافت. گوگل مثال خوبی برای بازخور مناسب است. بدین ترتیب که به ازای هر اقدام و کنشی که شما در برنامه های کاربردی گوگل انجام دهید، پیام متناسب با آن را به شکل شفاف دریافت خواهید کرد. این کار موجب می شود کاربران احساس کنترل بیشتری بر جریان کار داشته و این امر منجر به استفاده مجدد از سیستم شود.

۷- قانون سادگی

کاربران تمایل بیشتری به انجام یک اقدام پیچیده ای که به گام های کوچک تر و ساده تر شکسته و تفکیک شده است، دارند.

7 قانون کلیدی طراحی واسط کاربریتصویر سمت راست و چپ در شکل بالا را با هم مقایسه کنید. هر دوی آنها فیلدهای اطلاعاتی مشابهی دارند، اما به نظر شما کدامیک از این دو، پیچیدگی کمتری دارند؟! بررسی ها نشان می دهد که افراد ترجیح می دهند یک کار را در ۱۰ گام کوچک تر به جای یک گام بزرگ انجام دهند. گام های کوچک تر، آزاردهنده نیستند و در عین حال، تکمیل آنها یک حس موفقیت و انگیزه برای ادامه فرآیند را به کاربر منتقل می کنند.

طراحی واسط کاربری، کاری حساس و بسیار پرزحمت می باشد. قوانین ارائه شده در این پست، به شما کمک می کنند دیدگاه درستی در انتخاب رویکرد مناسب جهت طراحی واسط کاربری درسیستم های کاربردی یا طراحی صفحات وب سایت خود بدست آورید. به نظر شما چه موارد دیگری در طراحی واسط کاری از اهمیت برخوردارند، لطفا دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

چرایی: ۵ دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

یکی از ابعاد جذاب دنیای وب را می توان در تکامل و تغییرات بی وقفه …

۴ دیدگاه

  1. عالی بود
    از عوامل مهم دیگه رنگه. ترکیب رنگی وبسایت می تونه تو برانگیختن حس اعتماد ،ترس و… موثر باشه. مثلا رنگ آبی و سفید برای جلب اعتماد و رنگ های گرم مثل نارنجی برای برانگیختن حس اشتها تو سایتای فست فود و… خوبن

  2. با سلام
    خیلی عالی بود ، استفاده کردیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *