قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سه شنبه , ۱ آبان ۱۳۹۷

چیستی: نکات مهم در خرید اینترنتی- قسمت دوم

در قسمت اول از پست نکات مهم در خرید اینترنتی ، اشاره کردیم که شناخت هویت واقعی فروشنده و فروشگاه اینترنتی که قصد خرید از آن را داریم، اولین گامی است که ما را در انجام یک خرید آنلاین مطمئن کمک می‌کند. در ادامه این بحث، تلاش می‌کنیم نکات دیگری که در این فرآیند می‌بایست مورد توجه قرار دهیم را به اختصار مطرح نماییم.

 نکات مهم در خرید اینترنتی 

بررسی کالاها و خدمات عرضه شده

پس از بررسی هویت یک فروشگاه اینترنتی، نکته مهم دیگر بررسی کالاها یا خدمات عرضه شده از سوی فروشگاه می‌باشد. نگرانی قابل توجه خریداران آنلاین به هنگام خرید یک کالا، عدم امکان مشاهده مستقیم و لمس آن و در خرید یک خدمت، عدم امکان مواجه و گفتگوی رودر رو با ارائه دهنده آن خدمت می‌باشد. با در نظر گرفتن این چالش، به نظر شما چه نکاتی را به هنگام خرید یک کالا یا خدمت اینترنتی می‌بایست مدنظر قرار دهیم؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به نوع کالا یا خدمتی که قصد خرید آن را داریم،‌ بستگی دارد. معمولا برای خریدهای خرد و جزئی، نظیر کالاهای سوپرمارکتی یا خدمات معمول نظیر کالاهاخرید شارژ تلفن همراه، از آن جهت که تهیه آنها بصورت مستمر اتفاق افتاده و عموما افراد دانش و تجربه مناسبی در خرید اینگونه کالاها یا خدمات دارند، توجه به ویژگی‌هایی نظیر اعتبار برند، قیمت، تاریخ تولید و انقضاء کالا کفایت نموده و نیازی به بررسی بیشتر نیست. اما برای خرید کالاها یا خدماتی که مشخصات فنی پیچیده و متنوعی دارند و در عین حال افراد معمولا دانش و تجربه مناسبی در خرید آنها ندارند، نظیر رایانه، تلویزیون، ماشین لباسشویی، خدمات هاستینگ و… می‌بایست نکات زیادی مد نظر قرار گیرد. خوشبختانه با توجه به تنوع موجود در فروشگاه‌هایی که کالاهای مختلف را ارائه می‌دهند، فرصت‌های زیادی برای خریدار اینترنتی در مقایسه با یک خریدار عادی برای کسب اطلاعات و دانش بیشتر در خصوص ویژگی‌های یک کالا یا خدمت وجود دارد که به وی کمک می‌کند تصمیم خرید خود را به شکلی عاقلانه‌تر و با صرف هزینه و زمان کمتر اتخاذ نماید. برخی از نکاتی که به هنگام خرید اینترنتی یک کالا، برای مثال یک لپ‌تاپ می‌بایست مورد توجه قرار دهید، عبارتند از:

  • توجه به مدل کالا؛ با توجه به تنوع مدل‌های مختلف لپ‌تاپ و برندهای گوناگون، چه مدل‌هایی در وب‌سایت ارائه شده است؛
  • مطالعه دقیق ویژگی‌های فنی ارائه شده برای مدل مورد نظر (ظرفیت هارد، حافظه داخلی
  • ، سرعت پردازنده، مشخصات کارت گرافیک و… ) و مقایسه آن با سایر مدل‌ها در وب‌سایت فروشگاه و در سایر فروشگاه‌های اینترنتی دیگر؛
  • لوازم و اقلام جانبی ارائه شده به همراه کالای مورد نظر؛
  • مقایسه قیمت کالای مورد نظر در این وب‌سایت با سایر وب‌سایت‌های مشابه یا قیمت‌های موجود در بازار سنتی؛
  • توجه ویژه به شرایط خرید کالا شامل نحوه ثبت سفارش، فرآیند پرداخت پول، نحوه دریافت کالا، فرآیند مرجوعی و استرداد وجه کالا، شرایط گارانتی و ضمانت، شرایط پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش از سوی فروشگاه؛
  • نحوه حمل و نقل کالا و هزینه‌های جانبی علاوه بر قیمت خود کالا؛
  • توجه ویژه به نظرات ارائه شده در بخش نظرات مشتریان فروشگاه و تجربیات خرید آنها از فروشگاه مورد نظر؛
  • نگهداری اسناد معامله ارائه شده به شما از سوی فروشگاه نظیر ایمیل ثبت سفارش، پیش‌فاکتور، فاکتور و..( دقت داشته باشید در صورت بروز اختلاف،‌ تنها مدارک محکمه پسند، همین اسناد خواهند بود).

   نکته: براساس ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیکی، خریداران اینترنتی ۷ روز وقت دارند پس از خرید کالا، بدون تحمیل هزینه اعلام انصراف نمایند وفروشنده ملزم به بازپرداخت وجه دریافتی از آنهاست. نکته مهم در این ماده قانونی، این موضوع است که ۷ روز مهلت انصراف، دقیقا از زمان تسلیم و ارائه کالا به خریدار آغاز می‌شود.

با توجه به ماهیت خدمت و تفاوت‌های خاص آن با کالا، به هنگام خرید یک خدمت، علاوه بر رعایت برخی نکات فوق می‌بایست موارد دیگری را نیز مورد توجه قرار داد. برای مثال یک بسته تور مسافرت خارجی را در نظر بگیرد. اگر بخواهید این خدمت را از یک آژانس مسافرتی اینترنتی خریداری کنید، توجه به نکات زیر حائز اهیمت می‌باشد:

  • خدمتشرایط و نحوه ارائه خدمت و تعهدات ارائه دهنده خدمت؛ اینکه چه آیتم‌هایی به عنوان موارد تحت پوشش بسته ارائه می‌شوند، آیا ترانسفر از فرودگاه وجود دارد؟ آیا گردش در شهر، جزو خدمات ارائه شده است؟ آیا صبحانه، نهار و شام در این بسته بطور کامل ارائه می‌شود یا بخشی از آنها جزو خدمات است؟ در چه صورتی می توانید از دریافت خدمت، انصراف دهید؟ و…
  • توجه ویژه به تاریخ‌های مرتبط به ارائه خدمت مورد نظر؛ زمان انعقاد قرارداد با آژانس مسافرتی، زمان شروع تور، تاریخ پایان تور، مهلت انصراف از شرکت در تور، مهلت شکایت از خدمات دریافتی در طول تور و…
  • نحوه پشتیبانی قبل، حین و پس از ارائه خدمت: آیا بسته مسافرتی ارائه شده نیازمند پشتیبانی آژانس مسافرتی در مدت سفر است؟ در صورت پاسخ مثبت، چه خدمات پشتیبانی بر عهده آژانس مسافرتی است؟ بعد از خاتمه تور، آیا اقدام خاصی می‌بایست از سوی آژانس برای بازگشت شما انجام شود؟ 

نکته: براساس ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیکی، مهلت۷ روزه خریداران اینترنتی برای انصراف از خرید، شامل حال خریداران خدمات نیز می‌شود، با این تفاوت که در این حالت، مهلت انصراف دقیقا از زمان انعقاد قرارداد خدمت آغاز می‌شود. بنابراین همه تاریخ‌های مهم را به یاد داشته باشید!

ورود اطلاعات شخصی

یکی دیگر از تفاوت‌های خرید در فضای اینترنت در مقایسه با خرید عادی، نیاز فروشندگان اینترنتی به سطح بیشتری از اطلاعات شخصی شما برای تکمیل فرآیند خرید و تحویل محصول مورد معامله می‌باشد. در حالت عادی، زمانی‌که شما برای خرید تبلت به یک فروشگاه مراجعه می‌کنید، نهایت اطلاعاتی که عمدتا از شما خواسته می‌شود، (اگر خواهان ارسال و دریافت پستی خرید خود نباشید)، نام و نام خانوادگی به عنوان خریدار برای درج در فاکتور خرید می‌باشد و بعلاوه این اندک اطلاعات نیز، ‌صرفا بعد از اتمام خرید اخذ می‌شود. اما فروشگاه‌های اینترنتی به دلایل مختلف، اطلاعات شخصی بیشتری نظیر آدرس پستی، شماره تلفن ثابت، شماره همراه و پست الکترونیکی شما را پیش از تکمیل فرآیند خرید دریافت می‌کنند. از این رو در مراجعه با وب‌سایت‌های مختلف و ارائه اطلاعات شخصی خود به آنها می‌بایست مطمئن شوید که ارتباط الکترونیکی بین شما و فروشگاه امن است. توجه به نکات زیر مخاطرات و تبعات ناشی از افشای اطلاعات شخصی تان را به حداقل می‌رساند:

  • تا از هویت واقعی یک فروشگاه مطمئن نشده‌اید، اطلاعات شخصی خود را به آنها ارائه نکنید.
  • اطلاعات شخصی خود را حتی الامکان و بویژه هنگامی که دادن آنها اختیاری است، ارائه نکنید.
  • پیش از ورود اطلاعات خود، شرایط و قوانین وب‌سایت مربوطه را بدقت مطالعه نمایید. برخی از فروشگاه‌ها اطلاعات شخصی مشتریان خود را در مواردی بغیر از معامله، مورد استفاده قرار می‌دهند یا این اطلاعات را به ازای دریافت وجه، در اختیار سایرین نظیر شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌دهند. فروشگاه‌ها معمولا این اقدامات را در بخش یا صفحه «حریم خصوصی» یا «قوانین و مقررات» وب‌سایت خود اطلاع‌رسانی می‌نمایند که لازم است خریداران پیش از ثبت اطلاعات شخصی خود، مطالعه و از مفاد آن آگاهی یابند.
  • تحت هیچ شرایطی اطلاعات حساب بانکی خود را در اختیار فروشگاه‌ها قرار ندهید، چراکه در هیچ مرحله از فرآیند خرید،‌ ضرورتی برای ارائه این اطلاعات نیست!
  • آخرین و مهمترین نکته این است که پیش از ورود اطلاعات شخصی خود، حتما بررسی نمایید که صفحه ورود اطلاعات در فروشگاه مورد نظر مجهز به گواهیSSL باشد. گواهی SSL، ابزاری است که مبادله داده‌ها بین رایانه شما و وب‌سایت فروشگاه مورد نظر را از طریق مکانیزم‌های امنیتی، ایمن‌سازی می‌کند و از این طریق احتمال دستکاری، دزدیده‌شدن و یا افشای اطلاعات شخصی شما را در زمان انتقال به حداقل می‌رساند. برای حصول اطمینان از وجود SSL در صفحه ورود اطلاعات، کافی است آدرس آن صفحه (URL) را در بالای وب‌سایت بررسی نمایید. در صورتی که شروع آدرس با عبارت HTTPS باشد و یک قفل کوچک در کنار آن یا در انتهای آدرس وجود داشته باشد، بدین معنی است که وب‌سایت فروشگاه مورد نظر مجهز به SSL می‌باشد. (مثال مربوط به وب سایت بانک ملی)

نمایش گواهی

 نکته: با توجه به مرورگری که برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید (فایرفاکس، گوگل کروم، آی ای و…)، ممکن است شکل و مکان قفل مورد نظر، در مرورگر شما متفاوت باشد. به هرحال، این کار به تنهایی کافی نیست، جهت حصول اطمینان بیشتر بر روی قفل، و سپس جزئیات بیشتر کلیک کنید و اطلاعات ارائه شده در گواهی، شامل سازمان صادرکننده، دارنده گواهی، تاریخ اعتبار گواهی و کاربرد آن را نیز بررسی نمایید.

جزئیات گواهی ssl

گواهی ssl

رعایت این موارد تا حدی زیادی خطر افشای اطلاعات شخصی شما را کاهش خواهد داد. در پست آینده به نکات مهم به هنگام پرداخت آنلاین قیمت کالا یا خدمت خریداری شده می‌پردازیم.

 

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

اینفوگرافیک: بازار تجارت الکترونیکی در دنیا

روند رشد تجارت الکترونیکی بویژه در کشورهای توسعه یافته نظیر ایالات متحده و بریتانیا به …

۲ دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید درباره این نکته ( نکته: براساس ماده ۳۷ قانون تجارت الکترونیکی، خریداران اینترنتی ۷ روز وقت دارند پس از خرید کالا، بدون تحمیل هزینه اعلام انصراف نمایند وفروشنده ملزم به بازپرداخت وجه دریافتی از آنهاست. نکته مهم در این ماده قانونی، این موضوع است که ۷ روز مهلت انصراف، دقیقا از زمان تسلیم و ارائه کالا به خریدار آغاز می‌شود.)که فرمودید سوالی داشتم؟
    من اگه کالایی رو در مدت همون ۷ روز کاری خریدم و تست کردم. یعنی ازش استفاده کردم. ولی کالا باب میل من نبود و نپسندیدمش. آیا باز طبق همین ماده۳۷ می تونم کالا رو مرجوع کنم و پولم رو پس بگیرم؟ یا نه؟ تنها در صورتی می تونم که در اون ۷ روز کالای مورد نظر پلمپ باقی مونده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *