قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سه شنبه , ۳ بهمن ۱۳۹۶

چیستی: آمار رسانه های اجتماعی

آهنگ حرکت زندگی مدرن هر روز سریعتر از دیروز است و در این جریان،  رسانه های اجتماعی به سرعت نور در حال تکامل هستند. اگر شما هم مثل سایر نمودارمالکان شرکت های تجاری و دیگر کارآفرینان باشید، زندگی روزانه تان احتمالا مملو از مشغله های فکری و کاری است و از آنجا که زمان در دسترس شما همواره محدود است، بنابراین سرمایه گذاری جهت حضور در رسانه های اجتماعی به شیوه ای که حداکثر بازدهی را برای شما و کسب و کارتان به ارمغان آورد، امری حیاتی است. رسیدن به رشد و تعالی در بازاریابی مبتنی بر رسانه های اجتماعی، اخذ تصمیمات آگاهانه و خلق محتوای غنی و جذاب برای مخاطبان، نیازمند دسترسی به آخرین و مرتبط ترین اطلاعات و داده های مربوط به میزان نفوذ و بکارگیری این ابزار توسط کاربران اینترنتی است. در این پست تلاش می کنیم تا تصویری روشن از وضعیت این رسانه ها را از دریچه آمار نشان دهیم. آمار ارائه شده مبتنی بر گزارشی است که توسط آقای جف بالاس، ارائه شده است و اطلاعات ارزشمندی از روندهای حاکم بر رسانه های اجتماعی ارائه نموده، که دانستن آن برای همه کسانی که مایل به استفاده از این ابزار هستند، مفید خواهد بود.

آمارهای کلی

رسانه های اجتماعی در حال حاضر به شکل گسترده و تاثیرگذارتری بویژه در حوزه های تجاری بکار می روند. با تکیه بر اطلاعات و داده هایی که این ابزار برای شما فراهم می کنند، به شکلی کارآمد می توانید به بازار هدف خود نزدیک تر شده و کسب و کارتان را گسترش دهید. مطابق با آمارهای منتشره، خصوصیات و ویژگی های منتسب به رسانه های اجتماعی به شرح زیر می باشد:

  • ۷۲ درصد از کاربران اینترنتی از رسانه های اجتماعی به شکلی فعال استفاده می کنند؛
  • ۸۹ درصد از کاربران رسانه های اجتماعی  بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند؛
  • ۷۲ درصد افراد ۳۰ تا ۴۹ ساله از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؛
  • ۶۰ درصد افراد بین ۵۰ تا ۶۰ سال سن در رسانه های اجتماعی حضور فعالی دارند؛
  • ۴۳ درصد کسانی که ۶۵ سال یا بالاتر از آن دارند، در رسانه های اجتماعی مشارکت دارند؛
  • ۷۱ درصد کاربران برای دسترسی به رسانه های اجتماعی از تلفن همراه استفاده می کنند.

آمارهای فیس بوک

فیسبوک

بسیاری از مشتریان بالقوه، بک شرکت را تا زمانی که در فیس بوک حضور فعالی نداشته باشد، جدی نمی گیرند. به اشتراک گذاردن مفاهیم جذاب، مرتبط، با کیفیت و ارائه راه کارهای ارزشمند در صفحه مربوط به برند شرکت، یکی از روش های اولیه برای افزایش ترافیک و بازدید از وب سایت با استفاده از فیس بوک می باشد. اگرچه فیس بوک هنوز به جهت اندازه و سهم بازار رسانه های اجتماعی همچنان غالب است، اما تویتر و گوگل پلاس بویژه در سال ۲۰۱۴، بخوبی توانسته اند به جایگاه فیس بوک  نزدیک شوند. آمارهای منتشره نشان می دهد:

  • فیس بوک در حال حاضر بالغ بر ۱۵/۱ میلیارد کاربر دارد؛
  • با ورود و لاگین کردن در فیس بوک، هر کاربر می تواند به یک میلیون صفحه دسترسی داشته باشد؛
  • ۲۳ درصد کاربران فیس بوکی، روزانه حداقل ۵ بار در این وب سایت وارد (لاگین) می شوند؛
  • ۴۷ درصد آمریکایی ها براین عقیده اند که تاثیرگذارترین عامل بر تصمیمات خرید آنها فیس بوک می باشد؛
  • بطور متوسط، آمریکایی ۱۶ درصد از زمان و وقتی را که آنلاین هستند در فیس بوک می گذرانند؛
  • ۷۰ درصد بازاریابان مشتریان جدید خود را از طریق فیس بوک بدست می آورند.

آمارهای تویتر

همراه با رشد سریع شبکه های اجتماعی، تویتر تاثیر قابل توجهی بر حوزه تجارت داشته است. تویتر، در حال حاضر با فراهم آوردن امکان استفاده توییترازعکس و تصویر، به ابزار موثرتری برای اهداف تجاری تبدیل شده است. استفاده استراتژیک از تویتر می تواند مشارکت اجتماعی افراد و شرکت ها را بهبود بخشیده، بازاریابی برند آنها را تقویت نماید. آمارها نشان می دهند که:

  • تویتر در حال حاضر بیش از ۵۵۰ میلیوت کاربر ثبت شده دارد  و ۲۱۵ میلیون نفر آنها کاربران فعال ماهانه این رسانه هستند؛
  • بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، تویتر توانسته است به نرخ رشد ۴۴ درصدی دست یافته است؛
  • ۳۴ درصد بازاریابان از تویتر برای دستیابی به بازارها و مشتریان جدید بهره می برند.

آمارهای گوگل پلاس

گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی است که توسط گوگل، به عنوان مهمترین و موثرترین موتور جستجوی دنیا، هدایت می شود. زمانی که الگوریتم های گوگل پلاسجستجوی گوگل  تغییر می کند، بازاریاب ها و بلاگرها و اصولا هر شرکتی که دارای وب سایت است می بایست آگاه شده و محتوای خود و استراتژی های بهینه سازی موتور جستجوی خود را مطابق با آن الگوریتم ها بروز سازد. گوگل پلاس، بیشتر از این جهت موثر است که بر رتبه جستجوی شرکت ها با نشانه اجتماعی ۱+ و رتبه نویسنده تاثیرگذار است. با وجود اینکه ۳ سال بیشتز از حضور آن در سطح رسانه های اجتماعی نمی گذرد، گوگل پلاس، تاثیر چشمگیری به جای گذارده و ماهیت بازاریابی مبتنی محتوا را تغییر داده است. آمارها نشان می دهند که:

  • گوگل پلاس در حال حاضر ۱ میلیارد حساب کاربری بالقوه در اختیار دارد که از این تعداد ۳۵۹ میلیون کاربر ماهانه به شکلی فعال از آن استفاده می کنند؛
  • گوگل پلاس نرخ رشد سالانه ای معادل با ۳۳ درصد دارد؛
  • افراد با محدوده سنی ۴۵ تا ۵۴ سال، میزان استفاده خود از گوگل پلاس را از سال ۲۰۱۲ تا کنون، ۵۶ درصد افزایش داده اند.

رسانه های اجتماعی تصویری

رسانه های اجتماعی

رسانه های تصویری که بطور خاص بر محتوای عکس و تصویر تمرکز دارند، در بین شبکه های اجتماعی از جایگاه اثرگذاری برخوردار شده اند. این رسانه ها نظیر یوتیوب، پین ترست و اینستاگرام، توانسته اند در سال ۲۰۱۴ به جایگاه ویزه ای دست یابند. آمارها نشان می دهد که:

  • یوتیوب بطور ماهانه بیش از یک میلیارد نفر کاربر فعال دارد؛
  • پینترست ماهانه ۲۰ میلیون کاربر فعال دارد؛
  • و اینستاگرام ماهانه ۱۵۰ میلیون کاربر را به شکل فعال در اختیار دارد.

جمع بندی

با درنظر گرفتن آمارهای فوق، این حقیقت بیش از پیش آشکار می شود که رسانه های احتماعی می توانند نتایج چشمگیری در حوزه فروش و بازاریابی محصولات شما یا جذب کاربران بیشتر و افزایش میزان بازدید از محتوای وب سایت تان داشته باشند. اما باید توجه داشت حضور در رسانه های اجتماعی می بایست همسو با خلق محتوای با کیفیت، طراحی مناسب وب سایت و ارائه محصولات و خدمات مبتنی بر انتظارات جامعه هدف و مخاطبان شما باشد، تا بتواند به یک ابزار موثر و موفق بازاریابی تبدیل شود.

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

ملاحظلات امنيتي حضور نوجوانان در فيسبوك

چیستی: ملاحظات امنیتی فعالیت نوجوانان در فیسبوک

رسانه های اجتماعی مختلف با توجه به جذابیت ها و سرگرمی های گسترده ای که …

۲ دیدگاه

  1. ۷۱ درصد کاربران برای دسترسی به رسانه های اجتماعی از تلفن همراه استفاده می کنند.

    و این بدترین ایراد استفاده از شبکه های اجتماعی بجای سایت های عمومی است ! خصوصا وقتی پای اپلیکیشن هایی در میون باشه که کمترین امکان خروج کاربر از اونها پیش بینی شده .. و تمام سعی هسته مرکزی این برنامه ها به نگاه داشتن کاربران درون خودش هست !!
    این ضرری که به سایت های تفریحی ، هنری ، تبلیغاتی و فروشگاهی می خوره و سود هایی که به شبکه های اجتماعی سرازیر میشه !
    بی شک بهترین و کاملترین و پر طرفدار ترین شبکه اجتماعی در ایران فیس بوک هست که از نظر قانون کشور غیر مجاز هست . دسترسی به اون محدود و فروش کالا در اون با شانس کمی همراه هست .

    این مطلب ترجمه است ؟ یا نوشته ؟ زیاد با کشور ما همخوانی ندارد !

    • حمید گل محمدی

      سلام
      ممنون از توضیحات خوبتون.
      ابتدا متذکر می‌شوم که مطلب ارسالی بنده ترجمه‌ای ترکیبی از چند مقاله هست، و مسلما همه بخش‌های اون ممکنه در بستر کسب و کار کشور ما جواب ندهد. بنده هم با شما موافقم که در کشور ما محدودیت‌هایی وجود دارد که امکان بهره‌مندی کامل از امکانات و پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی را برای کسب و کارها دشوار می‌سازد،‌اما عنایت دارید که اولا شبکه اجتماعی فقط فیسبوک نیست، رسانه‌های اجتماعی داخلی نظیر کلوب،‌آپارات،‌انواع و اقسام فروم‌ها، همگی ماهیتی اجتماعی دارند که اتفاقا هیچکدام هم فیلتر نیستند، در عین حال به نظر بنده، ‌هدف اصلی و کلیدی از حضور بر روی رسانه‌های اجتماعی،‌ نه فروش کالا و خدمات، بلکه در وهله اول حفظ ارتباط با مشتریان قبلی، جذب مشتریان جدید و برندسازی کسب وکار با ارائه محتوای بروز و جذاب هست. به یاد داشته باشید مخاطبی که در رسانه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، یوتیوب، اینستاگرام،‌توییتر و… حاضر می‌شود، مسلما قصد خرید کردن ندارد، و اصولا کارکرد اصلی رسانه‌های اجتماعی نیز این نیست بلکه تقویت ارتباطات، فراهم آوردن زمینه تفریح و سرگرمی و گذران وقت با دوستان و آشنایان یا دنبال کردن رویدادهای مربوط به شرکت‌ها، برندها و شخصیت‌های مورد علاقه کارکردهای اصلی این رسانه‌ها است که جذابیت آنها را موجب شده است.‌ بنابراین هدف‌گذاری تجاری بدون توجه به این کارکردها مسلما شما را با شکست روبرو خواهد کرد. بعبارت دیگر کلیه رسانه‌های اجتماعی را بنده به عنوان landingpage کسب و کار شما می‌دانم،‌ یعنی درگاهی که مخاطب را با ارائه محتوای سفارشی شده جذب و ترغیب نموده و در نهایت او را به سمت وب‌سایت کسب و کار شما سوق می‌دهد، در این مرحله است که شما می‌بایست نهایت خلاقیت و تلاش خود را برای تبدیل کاربری که صرفا علاقمند به محتوای شما بوده است به یک خریدار و مشتری محصولات تان بکار بگیرید.
      با درنظر گرفتن این موضوع که در دولت جدید، دولتمردان هم از این رسانه استفاده می‌کنند و منع و پیگرد قانونی برای استفاده از این رسانه وجود ندارد، بنده گمان می‌کنم فیلترینگ، مانعی برای اهداف که به آن اشاره کردم (یعنی حفظ ارتباط،‌جذب مخاطب، برندسازی) نباشد،‌ دیر یا زود دولت هم مجبور به بازنگری تصمیم خود در استفاده از این رسانه خواهد بود. بنابراین بهتر است تا اون روز، حداقل آمادگی لازم را با راه‌اندازی و استفاده موثر از این ابزار کسب کنیم.
      تنها به یاد داشته باشید که برای رسیدن به اهداف تجاری با استفاده از این ابزار،‌ می‌بایست به محدودیت‌ها، ظرفیت‌ها، و خصوصیات هر یک از رسانه‌های اجتماعی توجه لازم را مبذول نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*