قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
دوشنبه , ۴ تیر ۱۳۹۷

چیستی: آمار و ارقام خرید اینترنتی در دنیا

امروزه خرید اینترنتی به بخش لاینفکی از زندگی مردم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده است. نرخ فزاینده نفوذ اینترنت و گسترش کاربرد ابزارهایی نظیر تلفن همراه برای دسترسی به آن، بدین معنی است که مردم هر روز بیشتر و بیشتر امکان دسترسی به اینترنت در هر زمان و مکانی برای خرید کالاها و خدمات مورد نیاز خود را خواهند داشت. در این پست تلاش می‌کنم در جهت معرفی پتانسیل‌های تجارت الکترونیکی، با ارائه آمار و ارقام مربوط به سهم و حجم فروش این حوزه و بیان میزان مشارکت و سهم بازار قاره‌ها و مناطق مختلف جهان، تصویر روشنی از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود فراروی شما ارائه کنم.

آمار و ارقام خرید اینترنتی در دنیا

در حال حاضر بالغ بر ۵ درصد کل فروش جهانی در بخش تجارت الکترونیکی است که این نشان از اهمیت این حوزه در اقتصاد دنیاست. مطالعات گروه BCG در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی در کشوری نظیر ایالات متحده حدود ۵ درصد می‌باشد. این عدد در بریتانیا ۸.۳% در کره جنوبی ۷.۳%، چین ۵.۵% و ژاپن ۴.۷% درصد و براساس آمارهای پراکنده ارائه شده از سوی بانک مرکزی و شرکت پست جمهوری اسلامی این رقم چیزی کمتر از ۱ درصد را در اقتصاد ایران شامل می‌شود.

مطابق با آمار موسسه eMarketer و وب سایت ystats.com، که یک موسسه تحقیقاتی در حوزه بازارهای بین‌المللی است، در سال ۲۰۱۰، سهم بازار تجارت الکترونیکی در حوزه خرده فروشی آْنلاین رقمی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۱، بالغ بر ۷۶۳ میلیارد دلار بوده و برای اولین بار در سال۲۰۱۲، از مرز ۱ تریلیون دلار گذشته است که رشدی در حدود ۲۱.۱ درصد را نسبت به سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد.

روند رشد خرید اینترنتی بویژه در کشورهای توسعه یافته نظیر ایالات متحده و بریتانیا به سرعت در حال افزایش است. هر چند در سال ۲۰۱۳ مطابق با گزارش موسسه eMarketer، فروش این حوزه در سطح دنیا به ۱.۲۹۸ تریلیون دلار رسیده و منطقه آسیا و اقیانوسیه با پیشی گرفتن از آمریکای شمالی، به بازار اول در این حوزه تبدیل شده است. از سوی دیگر در سطح دنیا تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۲.۴ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های نه چندان دور این رقم به ۳.۵ میلیارد نفر در سطح دنیا برسد.

ec-statistics

همراه با افزایش تعداد افرادی که به اینترنت دسترسی دارند، تعداد خریداران اینترنتی نیز به سرعت رو به افزایش است. مطابق با برآوردهای موسسه EcommerceEurope، تعداد خریداران اینترنتی در سطح جهان بالغ بر ۱ میلیارد نفر یا بیش از ۴۰ درصد کاربران اینترنتی هستند. این موضوع، در کنار مباحثی نظیر تغییر عادات خرید مصرف‌کنندگان و افزایش تمایل آنها به خرید اینترنتی، افزایش نفوذ تلفن همراه و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای خرید و پرداخت موبایلی (در طول پنج سال گذشته، بطور متوسط نیم میلیارد کاربر جدید تلفن همراه بطور سالانه خرید آنلاین  داشته‌اند و مطابق با پیش‌بینی‌های yStats، تعداد مصرف‌کنندگانی که از طریق ابزارهای موبایل به خرید اینترنتی می‌پردازند تا سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت)، بیش از پیش، رشد صنعت خرده فروشی آنلاین را در سراسر جهان نوید می‌دهد. در ادامه به اختصار آمار تجارت الکترونیکی در قاره‌های مختلف دنیا ارائه می‌شود.

قاره آمریکا

منطقه آمریکای شمالی، بی‌شک در طی سالیان متمادی پیشتاز اصلی حوزه تجارت الکترونیکی بوده است. در طی سال ۲۰۱۲ میلادی، فروش این منطقه ۱۳.۹ درصد رشد داشته و به عنوان پیشگام دنیا در این حوزه ۳۶۴.۶۶ میلیارد دلار فروش داشته است که این رقم با رشد ۱۲.۲ درصدی به ۴۰۹.۰۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ رسیده است. علیرغم رشد فروش منطقه آمریکای شمالی، سهم بازار این منطقه در سطح دنیا در سال ۲۰۱۳ از ۳۳.۵ درصد به ۳۱.۵ درصد کاهش یافته است و فروش منطقه آسیا و اقیانوسیه به بیش از ۴۳۳ میلیارد دلار رسیده است که بیش از یک سوم کل فروش جهانی در حوزه B2C می باشد.

ec-in-china-vs.-US

قاره آسیا و اقیانوسیه

هرچند تا سال ۲۰۱۳، ایالات متحده همچنان پیشتاز حوزه تجارت الکترونیکی بوده است. در صورت ادامه روند فعلی، آسیا و اقیانوسیه در فروش حوزه خرده فروشی اینترنتی بر منطقه آمریکای شمالی سبقت خواهد گرفت و یک سوم درآمدهای تجارت الکترونیکی در این حوزه را به خود اختصاص خواهد داد. در سطح منطقه آسیا و اقیانوسیه، مطابق با برآورد موسسه Market Line، این رقم در سال ۲۰۱۰ میلادی، معادل ۸۱ میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی رشد بازار عدد ۱۵ درصد را تا سال ۲۰۱۵ و رقمی بالغ بر ۱۷۰ میلیارد دلار را نشان می‌دهد. در میان کشورهایی که بالاترین سهم تجارت الکترونیکی را در این قاره در اختیار دارند نام کشورهای کره جنوبی، چین و ژاپن بیش از سایر کشورها خودنمایی می کند. همچنین سه بازار بزرگ این منطقه شامل چین، هندوستان و اندونزی رشد بیشتری را نسبت به دیگر بازارهای دنیا تجربه کرده‌اند. یکی از روندهای نوظهور که بر رشد بازار تجارت الکترونیکی در این قاره تاثیرگذار بوده است، رشد مدل خرید گروهی بوده است. در منطقه خاورمیانه بطور خاص، وب‌سایت‌های خرید گروهی رشد زیادی داشته‌اند. برای مثال رشد فروش وب‌سایت گروپن در یکی از کشورهای این منطقه در سال ۲۰۱۲ به حدی بود که این وب‌سایت قادر به تامین نیازمندی‌های و مدیریت درخواست‌ کاربران نبوده است.

b2C-in-china

قاره اروپا

تجارت الکترونیکی در قاره اروپا، رشد چشمگیری داشته است. براساس آمارهای موجود، در سال ۲۰۱۳ جمعیت قاره اروپا ۸۲۰ میلیون نفر بوده است که از این تعداد ۶۳ درصد جمعیت معادل با۵۲۰ میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند و در این میان ۲۵۰ میلیون نفر نیز خریدار اینترنتی هستند. در حال حاضر، بریتانیا با رقمی بالغ بر ۹۶ میلیارد یورو بیشترین گردش مالی را در سطح قاره اروپا در حوزه تجارت الکترونیکی داراست و کشورهای آلمان با ۵۰، فرانسه با ۴۵، اسپانیا با ۱۳ و رسیه با ۱۰ میلیارد یورو به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند. درسال ۲۰۱۲، حجم تجارت الکترونیکی در سطح اروپا ۱۹ درصد رشد داشته و فروش کلی در حوزه تجارت الکترونیکی، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد یورو بوده است و مطابق با پیش‌بینی موسسه Market Line‌، برآورد ‌می‌شود این رقم به بیشتر از ۳۰۰ میلیارد یورو تا سال ۲۰۱۶ میلادی برسد. همچنین بریتانیا، آلمان و فرانسه در مجموع بیش از ۶۱ درصد از کل فروش تجارت الکترونیکی در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.

infographic-ec

قاره آفریقا

برخلاف سایر قاره‌ها و مناطق دیگر دنیا، قاره آفریقا به دلایل مختلفی از جمله ضعف زیرساخت‌های مخابراتی، نرخ پایین نفوذ رایانه، اینترنت و خطوط تلفن ثابت و همراه مطابق با آمارهای اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه دور(ITU)، نبود سازوکارهای لازم حقوقی در قوانین کشورهای این منطقه، فقدان سرویس‌های پرداخت الکترونیکی مطمئن و مناسب برای خریداران اینترنتی و سطح پایین سواد و آمادگی الکترونیکی ساکنان آن، پیشرفت چندانی در حوزه تجارت الکترونیکی نداشته و خرید اینترنتی مطابق با نظرسنجی انجام شده در سال‌های ۲۰۱۱  و ۲۰۱۲ میلادی در سطح این قاره، سهم بسیار ناچیزی در زندگی ساکن و اقتصاد اغلب کشورهای آن  ایفاء می‌کند. به هرحال مطابق با برآوردهای موسسه مک‌کینزی و پیش‌بینی فرصت‌های جدید تجاری در آفریقا، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰، حجم خرده‌فروشی آنلاین به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در سطح این قاره برسد. البته در بین کشورهای آفریقایی، کشورهایی نظیر کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی با توجه به رشد نفوذ رایانه،‌ اینترنت پرسرعت و تلفن‌های هوشمند، شرایط بهتری را در حوزه خرید اینترنتی تجربه نموده‌اند. مطابق با آخرین نظرسنجی مسترکارت، بیش از ۵۱ درصد ساکنین آفریقای جنوبی که به اینترنت دسترسی دارند، خرید آنلاین انجام داده‌اند. در کنیا ۱۸ تا ۲۴ درصد کاربران اینترنتی، خرید اینترنتی انجام می‌دهند و این رقم برای کشوری نظیر نیجریه، ۲۸ درصد جمعیت اینترنتی آن را در بر می‌گیرد.

منابع

EMarketerEcommerceEuropeMarketLineITUystatswwwmetrics; african survey; limabeanbefair

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

چیستی: ۱۰ افزونه رایگان Lazy Load برای وردپرس

یکی از معضلات و چالش های گریبانگیر بسیاری از وب سایت‌های اینترنتی، تعداد زیاد و …

۲ دیدگاه

  1. خیلی زیباست مرسی , aliehhhhhhhhhhh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *