قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سه شنبه , ۳ بهمن ۱۳۹۶

چگونگی: اولین فردی باشید که از قطعی وب سایت تان مطلع می شود

آیا تا به حال این سوال به ذهن‌تان خطور کرده است یکی از کابوس هایی که می تواند آرامش را از یک وب مستر بگیرد، چیست؟ شاید تا به امروز پرداختن به جواب این سوال چندان برای شما جدی نبوده باشد. اما اگر به هر دلیلی، وب سایت‌تان از دسترس خار ج شود (یا به اصطلاحDown باشد)، پاسخ این سوال تا حدی زیادی برای شما روشن خواهد شد!

اطلاع از وضعیت در دسترس بودن وب سایت

در آن لحظه شاید یکی از اولین سوالاتی که به ذهن یک وب مستر می‌رسد این است که از آخرین باری که به وب سایت مراجعه کرده ام تا این لحظه، چند ساعت وب سایت از دسترس خارج بوده است؟ مطمئنا اگر زودتر از این اتفاق مطلع می شدم، می توانستم با بررسی علت وقوع آن، اقدام مناسبی برای رفع مشکل انجام دهم.

اولین فردی باشید که از قطعی وب سایت تان مطلع می شود

 اطلاع از وضعیت در دسترس بودن وب سایت

با جستجو در اینترنت سایت های زیادی را می توانید بیابید که سرویس بررسی در دسترس بودن وب سایت و یا تحلیل داده های مربوط به ترافیک آن را ارائه می دهند (فهرست برخی از این وب سایت ها را می توانید در اینجا مشاهده کنید)، اما اغلب آنها هزینه ای را در برابر این سرویس از شما خواستار هستند و یا اینکه محدودیت هایی را در تعداد وب سایت های قابل ارزیابی یا تعداد هشدارهایی که برای شما در بازه های زمانی مختلف ارسال می کنند، اعمال می نمایند. در این پست قصد داریم دو ابزار رایگان را به شما معرفی کنیم که با رفع این محدودیت ها، به کمک آنها می توانید از وضعیت در دسترس بودن وب سایت خود آگاه شوید.

سرویس Uptimerobot

یکی از سایت های مناسب و کاربرپسند که امکان رصد کردن سریع وب سایت را برایتان فراهم می کند، سرویس رایگان uptimerobot می‌باشد که کار با آن بسیار ساده و سریع می باشد. مراحل لازم برای استفاده از امکانات این وب سایت به شرح زیر می باشد:

اطلاع از وضعیت در دسترس بودن وب سایت

  1. با مراجعه به آدرس این وب سایت، در آن ثبت نام نمایید، در این مرحله ایمیل فعال سازی حساب کاربری برایتان ارسال می گردد که می بایست آن را فعال کنید.
  2. پس از فعال سازی حساب کاریری خود و ورود به سایت، در این مرحله با انتخاب گزینه «Add New Monitor»، می توانید وب سایت (های) مورد نظر خود را برای بررسی و نظارت به همراه بازه زمانی که بررسی می بایست توسط این سرویس انجام شود را تعیین نمایید. این وب سایت امکان بررسی ۵۰ آیتم را بطور همزمان برای شما فراهم می کند که علاوه بر وب سایت، شما می توانید پینگ، پورت و کلمات کلیدی را نیز برای رصد کردن انتخاب نمایید.
  3. در بخش «Dashboard» می‌توانید وضعیت وب‌سایت‌هایی را که برای رصد کردن تعیین نموده اید را در قالب یک داشبورد گرافیکی مشاهده نموده و گزارش ساعت دردسترس بودن (UP) و خارج از دسترس شدن وب سایت(Down) را مشاهده نمایید.
  4. در بخش «My Settings»می‌توانید تنظیمات مربوط به حساب کاربری، تغییر گذر واژه، تعیین روش‌های تماس با شمادر صورت قطعی وب سایت و … را تعیین نمایید.
  5. کار تمام شد! به همین سهولت و سرعت شما توانستید امکان رصد وضعیت در دسترس بودن وب سایت خود را با استفاده از امکانات این وب سایت فراهم کنید.

سرویس گوگل داکس

گوگل سرویس مشابهی در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن می توانید وضعیت دردسترس بودن وب سایت خود را از طریق پیامک، پست الکترونیکی و یا هر دوی آنها دریافت نمایید. گوگل برای استفاده از این سرویس رایگان برخلاف سرویس های تجاری دیگر، هیچ محدودیتی اعمال نکرده است. شما می توانید هر تعداد وب سایت را که بخواهید با استفاده از این سرویس رصد کرده و در صورت بروز هرگونه مشکلی، گوگل شما را از طریق پیامک یا پست الکترونیکی مطلع می سازد.

برای استفاده از این سرویس رایگان، شما می بایست یک حساب کاربری گوگل داشته باشید و با ورود به سرویس گوگل داکس، برای یکبار تنظیماتی را انجام دهید، و بعد از آن گوگل بطور مستمر وب سایت شما را رصد خواهد کرد. پس اجازه دهید گام های اصلی انجام این کار را شرح دهیم:

۱- ابتدا به حساب کاربری گوگل خود وارد شوید و سپس با کلیک کردن روی اینجا، یک کپی از این صفحه در گوگل درایو خود ایجاد نمایید. شما حتی می توانید از حساب کاربری گوگل اپز(Google Apps) خود برای این کار استفاده کنید.

۲- در این مرحله صفحه گسترده ای پیش روی شما قرار می گیرد که شبیه به صفحات اکسل است. آدرس وب سایت مورد نظر جهت نظارت را مطابق با شکل در بخش Your website URL و آدرس پست الکترونیکی که قرار است وضعیت وب سایت از طریق آن به اطلاع شما برسد را در بخش Your Email Address وارد نمایید. اگر مایلید از طریق پیامک نیز به شما  اطلاع رسانی صورت بگیرد، در بخش «SMS Notification» کلمه «yes» را وارد نمایید. لزومی به وارد کردن شماره تلفن در اینجا نیست، این سرویس، تلفن همراه شما را از تقویم گوگل دریافت خواهد کرد.

اطلاع از وضعیت در دسترس بودن وب سایت

  • برای استفاده از سرویس پیامکی، شما می بایست با مراجعه به بخش تقویم گوگل، سپس بخش تنظیمات (settings) و نهایتا نصب موبایل (Mobile setup)، تلفن همراه خود را وارد نموده و سپس کد تاییدی که از طریق پیامک برای شما ارسال می شود را در کادر مشخص شده وارد نموده و تغییرات را ذخیره کنید.

۳- در این مرحله می توانید تعیین کنید هر چند وقت یکبار وضعیت وب سایت شما توسط این سرویس بررسی شود و در صورت وقوع مشکل به شما اطلاع رسانی گردد. برای تنظیم زمان مورد نظر خود در منوی گوگل داکس، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به قسمت Tools – >Script Editor مراجعه نمایید.
  • در صفحه ای که باز می شود به منوی Resources –> Current Project’s Triggers بروید.
  • در منویی که باز می شود گزینه «website Monitor» را انتخاب کرده و سپس به ترتیب «Time-driven» ، «Minutes timer » و در نهایت مدت زمان مورد نظر خود را که بصورت پیش فرض بر روی هر ۵ دقیقه تنظیم شده است، تعیین نمایید. بعد از انجام تنظیمات بالا گزینه ذخیره را انتخاب نموده و به صفحه گوگل داکس برگردید.

اطلاع از وضعیت در دسترس بودن وب سایت۴- در این مرحله منوی جدیدی به نام «Website Monitor» را در نوار ابزار صفحه گوگل داکس خود خواهید یافت. با کلیک کردن بر روی گزینه «Initialize» از این منو، پنجره ای باز می شود که از شما می خواهد مجوز دسترسی را به این سرویس بدهید.

۵- پس از اعطای مجوز دسترسی مجددا از منوی یاد شده، این بار گزینه «Start Website Monitor» را برای شروع فرآیند نظارت گوگل انتخاب نمایید.

اطلاع از وضعیت در دسترس بودن وب سایت

۶- در این مرحله کار به پایان رسیده است و شما می توانید اطمینان داشته باشید که بطور مستمر وب سایت شما توسط این سرویس رصد شده و به محض از دسترس خارج شدن آن به سرعت از این موضوع مطلع خواهید شد.

۷- نکته آخر اینکه اطلاعات مربوط به در دسترس بودن یا از دسترس خارج شدن وب سایت شما در همین صفحه گسترده ذخیره شده و از این بابت، شما می توانید این داده ها را برای تحلیل عملکرد شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ خود بکار گیرید.

منابع

 uptimerobot; labnol; lifehacker; docs.google

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

پشتیبان گیری از اطلاعات شخصی در شبکه های اجتماعی

چگونگی: پشتیبان گیری از اطلاعات شخصی در رسانه های اجتماعی

هرروزه ما مطالب و محتوای زیادی شامل متن، عکس، ویدئو، خاطرات، نظرات و دل نوشته …

۶ دیدگاه

  1. سلام مرسی از مطلب جالبتون

  2. ممنون بابت این مطلب بسیار مفید بود. در صورتیکه قبلا بشیوه‌ی پیچیده‌تری وبسایتم رو از بابت down بودن در فواصل زمانی یک هفته مانیتور می‌کردم سرویس Uptimerobot از طریق notification ی که ایمیل می‌کنه این روند رو برای من بسیار راحت کرد.

  3. سلام و عرض خسته نباشید.
    بسیار مفید و کاربردی بود. ممنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*