قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
دوشنبه , ۱ مرداد ۱۳۹۷

چگونگی: نقش رنگ ها در طراحی وب سایت

نقش رنگ ها در طراحی وب سایت

استفاده از رنگ برای افزایش جذابیت وب‌سایت و بهبود تجربه کاربری

احتمالا تاکنون تجربه مراجعه به یک وب‌سایت را داشته اید که بخش های مختلف آن برای شما بسیار جذاب بوده است. سوالی که مطرح می شود این است که چه چیز یک وب‌سایت را جذاب می کند؟ چگونه می توان کاری کرد که کاربران سایت با اولین مراجعه، ارتباط مناسبی با سایت برقرار کنند؟ عوامل گوناگونی نظیر ساختار و معماری سایت، راهبری، طرح و تم سایت، سرعت بالا، محتوای مناسب در افزایش جذابیت یک سایت دخیل می‌ باشند. اما با وجود همه این عوامل، در صورتی که از رنگ‌ها به شکل درستی در وب سایت استفاده نشود، تمام زحمات شما هدر خواهد رفت. از این رو، در این پست قصد بررسی نقش رنگ ها در طراحی وب سایت  و تاثیرات آن بر افزایش جذابیت وب‌سایت و بهبود تجربه کاربری را داریم.

روانشناسی رنگ ها

رنگ ها نقش بسیار مهمی در تعاملات انسانی ایفا می کنند. طبق یک تحقیق، قضاوت ناخودآگاه کاربران از اشخاص، محیط و محصولات در ۹۰ ثانیه اول اتفاق افتاده و ۶۲ تا ۹۰ درصد این قضاوت بر پایه رنگ های به کاررفته در آنها است.این موضوع در رابطه با وب‌سایتهای اینترنتی نیز صدق می کند. قضاوت ناخودآگاه ما از یک وب‌سایت به میزان زیادی تحت تاثیر رنگ های به کار رفته در آن است.
نقش رنگها در طراحی وب سایت
رنگ ها معانی خاص خود را دارند. با شناخت این معانی و استفاده درست از آن، می توان بر جذابیت وب‌سایت افزوده و ماندگاری بازدیدکنندگان آن را افزایش داد. بدین منظور باید جنبه های گوناگونی را مورد توجه قرار دهیم که عبارتند از:
  • شناخت معانی رنگ ها و استفاده درست از آنها متناسب با هدف وب‌سایت و گروه مخاطبان؛
  • توجه به نقش کنتراست و اشباع؛
  • در نظر گرفتن تفاوت معانی رنگ ها میان فرهنگ های مختلف؛
  • توجه به تعداد رنگ های به کاررفته و ترکیب رنگ ها؛

معانی رنگ ها

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، رنگ ها دارای معنی و مفهوم هستند و هر یک حس خاصی را به ببیننده آن القا می کنند.

نقش رنگ ها در طراحی وب سایت

قرمز: انرژی، فروش، الزام، خطر، عشق، اشتیاق و تعصب. معمولا این رنگ برای جلب توجه در سایت به کار می رود. به عنوان مثال اگر به دنبال افزایش توجه به یک محصول خاص باشیم، می توانیم با رنگ قرمز این موضوع را اعلام کنیم.

نارنجی: اقدام، حرکت، سرزندگی، شهامت، تحریک به کار. برای ترغیب به انجام عملیات از این رنگ استفاده می شود. معمولا دکمه های خرید و ثبت نام و غیره در وب سایت ها به رنگ نارنجی هستند.

زرد: تازگی، شادی، گرمی، خوشبینی. همانند رنگ قرمز جلب توجه می کند ولی حس اضطراب موجود در رنگ قرمز را القا نمی کند.

سبز: ثبات، آرامش، راحتی و نوع دوستی. رنگی مناسب برای آرام کردن است. وب‌سایت های بهداشتی و درمانی از این رنگ استفاده می کنند.

آبی: سنتی، قابلیت اطمینان، امنیت، استاندارد. به دلیل حس امنیتی که این رنگ القا می کند، در بانک ها و موسسات مالی و در طراحی یونیفرم ها از آن استفاده فراوانی می شود.

ارغوانی: پادشاهی، تسکین دادن، وفور، خلاقیت. برای معرفی محصولات خلاقانه و پیشرفته از آن استفاده می شود.

صورتی: دخترانه، زنانه، شیرین. بهترین انتخاب برای هدف قراردادن بانوان است. به خصوص دختران جوان علاقه فراوانی به این رنگ دارند.

سیاه: تجمل، جدیت، قدرت، جسارت. برای بازاریابی محصولات لوکس و گران قیمت به کار می رود. همچنین برای بیان جملات و افکار مهم از این رنگ استفاده می‌شود.

قهوه ای: خاکی، زمینی، بنیادی. بکارگیری آن حس تواضع را به مخاطب هدف القا می کند.

سفید: پاکی، لطافت، خلوص، سادگی، بی گناهی. رنگ غالب اکثر صفحات وب است و به صورت ترکیبی با سایر رنگ ها به کار می رود.

نقش کنتراست و اشباع

کنتراست عبارت است از درجه اختلاف میان تیره ترین و روشن ترین ناحیه در تصویر. در طراحی صفحات وب، استفاده از کنتراست مناسب بسیار با اهمیت است زیرا باعث افزایش خوانایی و کاهش خستگی چشم می شود. به عنوان مثال استفاده از پیش زمینه سیاه در صفحه ای با متن سفید، درجه کنتراست بسیار بالایی دارد که به بینایی خواننده صدمه وارد می کند. همچنین کنتراست پایین متن در تصویر نیز، خواننده را با مشکل مواجه می کند. از کنتراست می توان برای طبقه بندی و دسته بندی صفحه وب نیز استفاده کرد.

نقش رنگ ها در طراحی وب سایت

علاوه بر کنتراست، درجه اشباع تصاویر نیز حائز اهمیت است. اشباع به معنی عمق رنگ در تصاویر می باشد. معمولا برای طراحی دکمه ها، لینک ها و پیام ها، باید از تصاویر با درجه اشباع بالاتر استفاده کرد، و برای پیش زمینه، منوها و پانل ها درجه اشباع پائین مناسب تر است.

رنگ ها و فرهنگ های متفاوت

 نقش رنگ ها در طراحی وب سایت

معانی رنگ ها در فرهنگ های مختلف، تفاوت های چشمگیری دارد. این خود موضوعی بسیار مهم در طراحی صفحات وب است که باید به آن پرداخته شود. به عنوان مثال رنگ قرمز در ایالات متحده آمریکا به معنی خطر است، حال اینکه این رنگ در مصر به معنی مرگ، در هندوستان به معنی زندگی و در چین به معنی شادی است. به عنوان مثالی دیگر، رنگ سفید در ایالات متحده آمریکا به معنی پاکی و خلوص است، در ایران رنگ شادی، اما همین رنگ در ژاپن به معنی مرگ است. این خود نشان دهنده تفاوت های فراوان فرهنگی میان کشورهای گوناگون است و طراح وب را با چالش مواجه می کند. مک دونالد نمونه بسیار مناسب در توجه به این تفاوت های فرهنگی است. اگر به وب‌سایت این شرکت در کشورهای گوناگون مراجعه کنید، تفاوت رنگ های به کار رفته متناسب با فرهنگ کشورها را مشاهده خواهید نمود.

توجه به کاربران وب‌سایت

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، در انتخاب رنگ ها باید به مخاطبان وب‌سایت نیز توجه کرد. گروه های سنی، کلاس اجتماعی، جنسیت و … از موارد مهم در این حوزه می باشند. معمولا جوانان علاقه بیشتری به رنگ های روشن تر مانند قرمز، سبز و زرد دارند، حال آنکه افراد مسن با رنگ های تیره ارتباط بهتری برقرار می کنند.

نقش رنگ ها در طراحی وب سایت

بانوان علاقه بیشتری به رنگ های آبی، سبز و ارغوانی دارند، در مقابل، دختران جوان به رنگ صورتی واکنش مثبتی نشان می دهند و استفاده از این رنگ در وب‌سایت های مرتبط توصیه می شود. آقایان با رنگ های آبی، سبز و سیاه  ارتباط بهتری برقرار کرده و به رنگ های قهوه ای، نارنجی و ارغوانی، علاقه کمتری نشان می دهند. با توجه به تمامی این موارد و تفاوت های بارز میان سنین مختلف و جنسیت های گوناگون، اهمیت انتخاب مناسب رنگ ها برای طراحی وب‌سایت، بیش از پیش لمس می شود.

 جمع بندی

رنگ ها سهم مهمی بر تجربه کاربری داشته و تاثیر فراوانی بر جذابیت وب‌سایت و ماندگاری کاربران دارند. طراح وب، نمی تواند بدون در نظر گرفتن این موضوع، به طراحی بپردازد زیرا تاثیر روانشناسانه رنگ ها در جذب مخاطبان وب‌سایت، غیرقابل انکار است. معانی رنگ ها، درجه اشباع و کنتراست رنگ، تفاوت های میان فرهنگی، و لزوم توجه به مخاطبان هدف، از موارد مهم در این حوزه هستند. متاسفانه در بسیاری از وب‌سایت های فارسی توجه چندانی به مباحث روانشناسی رنگ ها نمی‌شود و ترکیبی بسیار نامناسب از رنگ ها ارائه می شود که مخاطب را با سردرگمی مواجه می سازد. سخن ما با شما طراحان وب است، امیدواریم مطالعه این پست باعث توجه بیشتر به نقش انواع رنگ ها در طراحی صفحات وب فارسی شود.

منابع

 

Krischer, C. (2010). “Color Considerations for Web Usability, International Journal of Color Computing

Casparie, C. (2007). “Color Attracts: Increase Your Sales by Choosing the Right Color”, Special Report, The Creative Nerd

ColorCom SkyMax 

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

حفظ امنیت کودکان در اینترنت

چگونگی: حفظ امنیت کودکان در اینترنت

آیا تا کنون به حفظ امنیت کودکان در اینترنت اندیشیده اید. اینترنت فضایی مجازی با انبوهی …

یک دیدگاه

  1. با عرض سلام
    تشکر از مدیریت سایت بابت مطالب آموزنده و ارزشمند
    بنده در جایی دیگر در مورد مفهوم رنگ ها در طراحی وب سایت ها را خواندم که فکر میکنم برای کاربران هم ارزشمند باشد.
    http://honeytech.ir/Blog/ID/44/مفهوم-رنگ-ها-در-طراحی-وب-سایت-ها-بخش-اول-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *