قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سه شنبه , ۳ بهمن ۱۳۹۶

چگونگی: انتخاب رسانه اجتماعی

حضور در رسانه‌های اجتماعی

social-mediaانتخاب رسانه اجتماعی مناسب، مستلزم در نظر گرفتن چه معیارهایی است؟ اگر وب سایت یا وبلاگی دارید یا در حال راه اندازی آن هستید، حتما این توصیه را از اهالی فن، دوستان و آشنایان خود بارها شنیده یا خوانده‌اید که «اگر می‌خوای کارت بگیره و برندت مشهور بشه، در رسانه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باش!» با توجه به مخاطب بالای رسانه‌های اجتماعی و پتانسیل‌های تبلیغی آن، در نگاه اول این توصیه کاملا منطقی و معقول به نظر می‌رسد، اما در این میان،‌ چند نکته وجود دارد که می تواند عملی کردن این توصیه را با مشکلاتی مواجه ‌سازد:

۱- آیا باید بر روی همه رسانه‌های اجتماعی، که روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود، سرمایه گذاری کنید و محتوای مناسب برای آنها تولید کنید؟

۲- اگر پاسخ مثبت است، چقدر زمان و هزینه می‌بایست جهت حضور و مشارکت در هر کدام از رسانه‌های‌ اجتماعی صرف نمایید؟

۳- اگر پاسخ منفی است، کدام رسانه‌ها را می‌بایست انتخاب نمایید؟

۴- محتوای تولیدی شما چه خصوصیاتی می‌بایست داشته باشد؟ آیا باید به ازای هر رسانه متفاوت باشد یا می‌توانید محتوای یکسانی را برای همه آنها تولید و در همه آنها پست نمایید؟

۵- مشتریان و مخاطبان شما بیشتر در کدام رسانه حضور دارند؟

۶- چه اهدافی را می‌توانید با حضور در رسانه‌های اجتماعی محقق سازید؟

در این پست تلاش می‌کنم برخی بایدها و نبایدهای حضور در رسانه‌های اجتماعی را ارائه کنم. به هرحال، اگر به تازگی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید چند رسانه اجتماعی را برای معرفی یا تقویت برند و کسب و کارتان انتخاب کنید، بد نیست چند دقیقه‌ای از وقت خود را صرف خواندن این پست کنید، قضاوت مفید بودنش با شما!

معیارهای انتخاب رسانه‌های اجتماعی

social-media1رسانه‌های اجتماعی به عنوان پدیده‌ای نوظهور در دنیای وب، امکان تعامل و ارتباط موثرتر کاربران را به طرق مختلف فراهم آورده و مشارکت افراد به عنوان اعضای این جامعه مجازی را برای ارائه نظرات و آراء خود و‌ اشتراک گذاری انواع محتوا و مطالب با یکدیگر امکان‌پذیر می‌سازند. خصوصیات اصلی که رسانه‌های اجتماعی آنلاین را از سایر انواع رسانه‌های سنتی متمایز می‌سازد، عبارتند از:

–  فضای باز و عدم وجود موانع برای بیان عقاید، رای‌دهی، اظهار نظر، تسهیم اطلاعات و دسترسی به محتوا و مطالب به اشتراک گذارده شده؛

–  تعامل دوسویه بین رسانه و مخاطب (برخلاف رسانه‌های سنتی که محتوای تولید شده و به مخاطب منتقل یا توزیع می‌شود)؛

–  امکان ارتباط اثربخش بین افراد با شکل‌گیری سریع جوامع و گروه‌های مجازی در موضوعات مختلف؛

– تشویق افراد به مشارکت بیشتر در گروه‌ها و تسهیم اطلاعات یا ارائه بازخور در زمینه موضوعات مورد علاقه؛

محققین حوزه رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۲ گزارشی در حوزه صنعت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی منتشر نموده اند که با بررسی و نظرسنجی آرا و نظرات ۳۸۰۰ بازاریاب شرکت های کوچک و بزرگ تهیه شده است. براساس نتایج این نظرسنجی، ۵ کانال برتر در حوزه رسانه‌های اجتماعی که بازاریاب ها بیشترین استفاده را از آنها برای اهداف تجاری خود می کنند، عبارتند از فیسبوک، توئیتر، لینکدین، وبلاگ و یوتیوب. از سوی دیگر، سه عامل اصلی که بر انتخاب رسانه‌های اجتماعی اثرگذار هستند، عبارتند از نوع کسب و کار و میزان بلوغ آن، اهداف تجاری کسب و کار و خصوصیات بازار هدف؛

۱-کسب وکار شما در چه مرحله ای از حیات خود است و از چه نوعی است؟

آیا به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی نموده اید یا چند سالی است که در حال فعالیت هستید؟ کسب و کار شما کاملا الکترونیکی است یا اینکه هم صاحب وب سایتی در دنیای مجازی هستید و هم یک فروشگاه یا مکانی برای فعالیت در دنیای فیزیکی دارید؟ بنگاه هایی که کمتر از ۶ ماه تجربه فعالیت دارند، عمدتا (۸۷ درصد) از فیسبوک برای بازاریابی استفاده می کنند، برای این دسته از شرکت ها، توئیتر در جایگاه دوم قرار دارد، بازاریابانی با بیش از ۳ سال تجربه در رسانه‌های اجتماعی همچنان تمرکز اصلی شان بر فیسبوک است اما در کنار فیسبوک، توئیتر و لینکدین نیز توسط این گروه مورد استفاده قرار می گیرد.

از سوی دیگر کسب و کارهایی که حوزه فعالیت آنها B2B می باشد، براساس آمارهای موجود، عمدتا به ترتیب از لینکدین، توئیتر و بلاگ ها برای بازاریابی استفاده می کنند، در حالیکه بازاریابان حوزه B2C تمایل بیشتری به تمرکز بر فیسبوک به عنوان کانال ترجیحی بازاریابی خود دارند.

۲-  چه هدفی را از حضور در رسانه‌های اجتماعی دنبال می کنید؟

آیا هدف شما بهینه سازی سئوی وب سایت تان می باشد؟ آیا به دنبال یافتن راهی برای حفظ ارتباط با مشتریان فعلی، جذب مشتریان جدید و برندسازی کسب وکار تان با ارائه محتوای بروز و جذاب هستید؟ آیا کالاها یا خدماتی دارید و می خواهید از پتانسیل رسانه‌های اجتماعی برای فروش آنها بهره بگیرید؟ مطابق با نتایج حاصل از بررسی ها، شرکت هایی که در جستجوی افزایش سئوی وب سایت خودمی باشند، از بلاگرها در مقایسه با سایر رسانه‌ها، استفاده بیشتری می کنند، در حالیکه بنگاه هایی که هدفشان برندسازی و تبلیغات می باشد، عمدتا از رسانه‌ها نظیر فیسبوک، پین ترست و اینستاگرام بهره می برند.

۳-  بازار هدف محصولات شما چه خصوصیاتی دارد؟

اصولا چرا در انتخاب رسانه، بازار هدف معیار مهمی است؟ شاید یکی از جواب های منطقی این سوال، این حقیقت باشد که هریک از رسانه‌های اجتماعی خصوصیاتی دارند که مخاطبان خاصی با ویژگی های متفاوتی را جذب می کنند. برای مثال تامبلر (Tumblr) و فیسبوک بیشتر مورد علاقه جوانان است و یا ۲۷ درصد از کاربران توییتر را جوانان تشکیل می دهند. بنابراین اگر بازار هدف شما کودکان ۲ تا ۱۲ ساله یا افراد بالای ۵۰ سال سن است، نباید وقت زیادی را در رسانه های یاد شده سرمایه گذاری نمایید. درنظرگرفتن یک نقشه راه نظیر اینوگراف زیر، می تواند مسیر تصمیم گیری بهینه برای انتخاب رسانه‌های اجتماعی مناسب شما را ترسیم کند.

انتخاب رسانه اجتماعی مناسب

در کنار این معیارها، زمان در دسترس شما نیز عامل تعیین کننده ای می باشد. هرچه قدر که بتوانید زمان بیشتری را صرف رسانه‌های اجتماعی کنید، سبد کانال های انتخابی شما می تواند تنوع بیشتری داشته باشد. برندهای معروف عمدتا بین ۱ تا ۵ ساعت بصورت هفتگی بر روی رسانه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توئیتر، لینکدین و بلاگ ها وقت صرف می کنند.

جمع بندی

رسانه‌های اجتماعی این پتانسیل را دارند که به عنوان یک نقطه ورودی (landing page) برای کسب و کارتان عمل نمایند، یعنی درگاهی باشند که مخاطب تان را با محتوای سفارشی، جذب و ترغیب نموده و در نهایت آنها را به سمت وب‌سایت شما سوق ‌دهند. برای رسیدن به حداکثر بازدهی در حداقل زمان ممکن، گزینه بهینه انتخاب چند رسانه از میان جنگل رسانه های موجود، مبتنی بر معیارهای ارائه شده در این پست، و با در نظر گرفتن زمان و منابع مالی در دسترس شماست. البته در کنار معیارهای ارائه شده، آگاهی از قابلیت ها و ویژگی های رسانه های مختلف، نقش مهمی در انتخاب رسانه مناسب شما دارد. از این رو، در پست بعدی تلاش می کنم خصوصیات مهمترین رسانه‌های اجتماعی موجود را بررسی و ارائه کنم.

منابع

http://thenextweb.com/socialmedia/2014/03/05/social-media-platform-best-business

http://socialmediatoday.com/ryan-ellis/2188431/beginner-s-guide-choosing-right-social-network-your-business

http://smallbusiness.yahoo.com/advisor/determine-best-social-media-platform-business-203026523.html

http://socialmediatoday.com/synecoretech/507243/1-simple-tip-pick-right-social-media-channel-your-business

Stelzner, Michaela,.(2013).How Marketers Are Using Social Media to Grow Their Businesses, SOCIAL MEDIA MARKETING INDUSTRY REPORT, Social Media Examiner. Retrieved March 15, 2014, from http://www.socialmediaexaminer.com/SocialMediaMarketingIndustryReport2013.pdf

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

ملاحظلات امنيتي حضور نوجوانان در فيسبوك

چیستی: ملاحظات امنیتی فعالیت نوجوانان در فیسبوک

رسانه های اجتماعی مختلف با توجه به جذابیت ها و سرگرمی های گسترده ای که …

۴ دیدگاه

  1. سلام وفلا ممنون از مطلب خوب شما، بعدش اینکه به نظر شما کدوم رسانه اجتماعی بهتر است؟

    • حمید گل محمدی

      سلام و تشکر بابت مطالعه این پست.
      هریک از رسانه‌های اجتماعی هدف خاصی را دنبال می کنند. همانطور که در پست نیز عنوان شد، این که کدام رسانه اجتماعی بهتر است بسته به نوع کسب و کار شما، هدفی که دنبال می کنید و بازار هدفتان متفاوت خواهد بود. در پست های آینده به صورت اختصاصی به بررسی هر یک از رسانه های اجتماعی خواهیم پرداخت و شناخت کامل هریک از این رسانه‌ها، کمک فراوانی به انتخاب رسانه مناسب برای شما خواهد کرد.

  2. ممنون از مطلب خوبتون، فوق‌العاده مفید بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*