قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
دوشنبه , ۱ مرداد ۱۳۹۷

چیستی: روش های بهینه سازی سئو

روش های بهینه سازی سئو: کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری!

3 روش بهینه سازی سئو

تکنیک های مختلفی برای بهینه سازی سئو(SEO) استفاده می شود که هرکدام بسته به رویکرد اجرایی که در پیش می گیرند، مورد پذیرش یا عدم پذیرش الگوریتم موتورهای جستجو هستند. یک راه مرسوم برای دسته بندی این روش ها در دنیای مجازی، با استفاده از اصطلاح کلاه می باشد. براساس این معیار، سه نوع روش بهینه سازی سئو وجود دارد که عبارتند از:  روش بهینه سازی کلاه سفید، روش بهینه سازی کلاه سیاه و روش بهینه سازی کلاه خاکستری.

روش بهینه سازی کلاه سفید

این روش دربرگیرنده تکنیک های اخلاقی بهینه سازی موتور جستجو می باشد که بکارگیری آنها مورد پذیرش موتورهای جستجو می باشد. این روش ها هم برای بازدیدکنندگان وب سایت و هم برای روبوت های موتور جستجو مفید فایده می باشند و بکارگیری آنها منجر به جریمه شدن وب سایت از سوی موتور جستجو نمی شود. هر چند استفاده از روش های کلاه سفید، کندتر از روش های کلاه سیاه بوده و دربرگیرنده یک فرآیند مستمر می باشد. مثال هایی از روش های کلاه سفید عبارتند از:

محتوا

  • بکارگیری کلمات کلیدی مرتبط، شامل کلمات کلیدی کوتاه و بلند؛
  • وارد کردن کلمات کلیدی به شکل نرمال در عنوان صفحه، هدینگ ها، پیوندهای داخلی صفحه، محتوای سایر سفحات و برچسب ها؛
  • مطالعه و بررسی گزارش های تحلیلی نظیر گوگل آنالیتیک و اصلاح محتوای وب سایت مبتنی بر نتایج این بررسی ها؛
  • اضافه کردن محتوای جدید به وب سایت به شکلی مستمر؛

کدنویسی

  • استفاده از ساختار پیوندی HTML یه شکلی صحیح، به نحوی که موتورهای جستجو قادر به شناسایی درست هدینگ های متون و ساختار محتوا باشند؛
  • حصول اطمینان از اینکه تمامی کدها و لینک های وب سایت معتبر هستند (یا حداقل منجر به توقف روبوت های موتور جستجو نمی شوند) ؛
  • ایجاد نقشه سایت به نحوی که صفحات به یکدیگر متصل بوده و روبوت موتورهای جستجو قادر به رفتن در درون هر صفحه باشند؛
  • استفاده از CSSها برای جدا کردن محتوا از پیوندها و بدین ترتیب افزایش تراکم کلمات کلیدی با کاهش میزان پیوندهای موردنیاز جهت مراجعه؛

اشتراک گذاری و پیوند

  • ایجاد محتوای با کیفیت به نحوی که سایر افراد تمایل به اشتراک گذاردن آن داشته باشند؛
  • بهینه سازی صفحات سایت برای رسانه های اجتماعی به امید جذب لینک های جذاب رسانه های اجتماعی؛
  • برنامه ریزی برای تبادل لینک با وب سایت های مرتبط (به خاطر داشته باشید که این روش درپاره ای اوقات به یک تکنیک کلاه خاکستری تبدیل می شود)؛

روش بهینه سازی کلاه سیاه

در مقابل رویکرد قبلی، روش کلاه سیاه، به رویکردهای غیراخلاقی در بهینه سازی اشاره می کند که از هر وسیله ای برای بهبود جایگاه یک صفحه در نتایج جستجو استفاده نموده و هرگز از سوی موتورهای جستجو مورد پذیرش نیستند.این روش ها با نیت گول زدن موتورهای جستجو بکاربرده می شوند و از این رو نه برای روبوت موتورهای جستجو و نه برای بازدیدکنندگان وب سایت فایده ای دارند. روش های کلاه سیاه به دو دلیل بکار گرفته می شوند:

  این روش ها تا زمانی که موتورهای جستجو به هدف باطنی آنها پی ببرند، موثر بوده و کار می کنند؛

برخی افراد نسبت به این موضوع که موتورهای جستجو، وب سایت هایی را که روش های کلاه سیاه را بکار می گیرند، جریمه کرده یا از فهرست موتورهای جستجو حذف می کنند، آگاه نیستند.

حتی اگر موتورهای جستجو هم نتوانند روش های کلاه سیاه را شناسایی کنند، این احتمال وجود دارد که رقبای این قبیل وب سایت ها یا بازدیدکنندگان آنها این موضوع را کشف کرده و به موتورهای جستجو گزارش دهند. مثال هایی از روش های کلاه سیاه عبارتند از:

  • محتوا

    • انباشت کلمات کلیدی

      • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در برچسب ها، تگ های جایگزین و متا تگ ها؛
      • قراردادن کلمات کلیدی در متون پنهان (پنهان از دید بازدیدکنندگان) با تغییر رنگ فونت این کلمات و یا همرنگ کردن آن با پیش زمینه وب سایت به شکلی که قابل خواندن نباشد؛
      • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متون قابل مشاهده، به شکلی تکراری؛ برای مثال به نحوه استفاده از عبارت سرورهای ارزان قیمت در این متن توجه کنید؛ « سرورهای ارزان قیمت ما بهترین هستند. ما در ارائه سرورهای ارزان قیمت متخصص هستیم. ما سرورهای ارزان قیمت را از دو سال پیش که در بازار سرورهای ارزان قیمت وارد شدیم، ارائه می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سرورهای ارزان قیمت ما، بر روی لینک سرورهای ارزان قیمت کلیک کنید».
    • محتوای گمراه کننده

      • استفاده از صفحات ورودی یا درگاهی؛ یعنی صفحاتی که مملو از کلمات کلیدی هستند که فقط از سوی موتورهای جستجو قابل دیدن هستند زیرا افراد به صفحاتی با محتوای واقعی هدایت می شوند؛
      • دوگانه برخورد کردن (Clocking): نمایش محتوای متفاوت به موتورهای جستجو نسبت به آنچه افراد در بازدید از وب سایت مشاهده می کنند با شناسایی کاربران از طریق IP و یا سایر روش های دیگر.
  • اشتراک گذاری و پیوند

  • لینک های انبوه  :(Link Farms)صفحاتی با لینک های غیرمرتبط بسیار که صرفا با هدف ایجاد لینک های بیشتر برای صفحات هدف طراحی شده اند؛
  • بکارگیری فورمها و بلاگهای اسپم و سایر رسانه اجتماعی (موتورهای جستجو ممکن است وب سایت ها را برای بکارگیری این روش جریمه نکنند، اما به هرحال این روشی غیراخلاقی است).

روش بهینه سازی کلاه خاکستری

در نهایت کلاه خاکستری بین دو روش سیاه و سفید، رویکرد میانه ای را برای بهینه سازی موتور جستجو ارائه می دهد. این روش ها مخاطرات و ریسک بیشتری را نسبت به روش های کلاه سفید دربر می گیرند اما در عین حال جریمه یا محرومیت موتورهای جستجو را همچون روش های کلاه سیاه به همراه ندارند. ذکر این نکته لازم است که با توجه به تغییر سیاست ها و الگوریتم های بهینه سازی موتورهای جستجو، روشی که امسال به عنوان کلاه خاکستری شناخته می شود، ممکن است در سال آینده به عنوان یک روش کلاه سیاه به شمار آید. مثال های از روش های کلاه خاکستری عبارتند از:

  • محتوا

    • بکاربردن روش تراکم کلمات کلیدی به نحوی که از شکل نرمال آن خارج شود، اما در عین حال به سطح روش سیاه انباشت کلمات کلیدی نیز بدل نشود؛
    • انتشار محتوای تکراری در وب سایت های متفاوت.
  • اشتراک گذاری و پیوند

    • لینک سازی در جاهایی که ایجاد پیوند چندان مهم نیست؛
    • استفاده از لینک های پولی.
    • استفاده از روش لینک دهی سه گانه: این روش همانند روش لینک دهی تعاملی بین دو سایت است با این تفاوت که در اینجا سه وب سایت وجود دارند بدین ترتیب که وب سایت الف به وب سایت ب و وب سایت ب به جیم و به همین ترتیب وب سایت جیم به وب سایت الف لینک می دهند. هدف اینگونه لینک دهی اجتناب از ظاهر شدن به عنوان لینک های دوجانبه و شناخته شدن به عنوان لینک های یک طرفه است.

منبع:

–  https://www.webhostingtalk.com/wiki/White_hat,_black_hat,_and_gray_hat_SEO

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

باغ وحش گوگل

چیستی: الگوریتم موتور جستجوی گوگل

آیا «حیات وحش» گوگل شما را به حاشیه خواهد راند؟ آیا راجع به الگوریتم موتور …

یک دیدگاه

  1. ممنون از اطلاعات خوبتون، همیشه برام جای سوال بود که چرا از کلمه کلاه استفاده می کنند 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *