قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
دوشنبه , ۴ تیر ۱۳۹۷

چیستی: آمار خرید اینترنتی در ایران

آیا اعتماد مردم ایران به خرید اینترنتی بیشتر شده است؟

آمار خرید اینترنتی در ایران

شاید فرآیند خرید اینترنتی از جنبه مراحل خرید نظیر جمع‌آوری اطلاعات لازم درباره کالا یا خدمت مورد نظر، تصمیم‌گیری خرید، انتخاب و گزینش، سفارش کالا و پرداخت وجه، شباهت زیادی با فرآیند خرید از یک فروشگاه عادی و در فضای فیزیکی داشته باشد، اما این فعالیت‌ها در فضای اینترنت بسیار متفاوت از فضای فیزیکی است. با توجه به اینکه در فضای اینترنت، شما نمی‌توانید فروشنده را به شکل رودر رو ببینید و قادر به لمس و مشاهده کالای مورد نظر خود و امتحان خصوصیات مختلف آن تا پیش از خرید نیستید، از این رو عدم اطمینان و ابهام زیادی به هنگام مراجعه به یک فروشگاه اینترنتی وجود خواهد داشت. آمار و ارقام ارائه شده در گزارش های متنوع نشان می‌دهد که کشورهای مختلف دنیا، علیرغم همه مخاطرات موجود در فرآیند خرید اینترنتی، استقبال خوبی از این شیوه خرید و فروش داشته‌اند. اما ایرانی‌ها چطور؟!

آمار خرید اینترنتی در ایران

گزارش‌های پراکنده‌ای که شرکت پست جمهوری اسلامی از تعداد سفارشات و مرسولات پستی اینترنتی ارائه می‌کند و یا آمارهای دوره‌ای بانک مرکزی در خصوص میزان تراکنش های مالی این حوزه، نشان می دهند که اقبال عمومی مردم ایران، رفته رفته  نسبت به خرید اینترنتی در کشور در حال افزایش می‌باشد.

آمار خرید اینترنتی در ایران

در تازه‌ترین گزارشی که به نقل از مدیر کل پست مسقیم و سرویس‌های نوین پستی، ‌توسط روزنامه فناوران به چاپ رسیده، جواد کیوانی، اعداد و رقم‌های جالبی در خصوص خرید و فروش اینترنتی در سطح کشور، مبتنی بر آمارهای پستی ارائه داده است. بنابر اظهارات وی، از سال ۸۶ که بحث فروشگاه های اینترنتی و تحویل کالا از طریق پست مطرح شد تا به امروز نزدیک به ۱۳/۵ میلیون مرسوله را در بخش خرید و فروش اینترنتی کشور توسط شرکت پست جابه جا شده است که ارزش مالی این کالاها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

ایرانی‌ها از ابتدای سال تا کنون ۴۷ میلیارد تومان خرید اینترنتی کرده اند

جواد کیوانی، مدیرکل پست مستقیم و سرویس های نوین پستی می‌گوید: در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت بخش خصوصی در حوزه فروشگاه‌های آنلاین با پست همکاری دارند که این ۳۰ شرکت توانستند نزدیک به ۵ هزار فروشگاه را تحت پوشش قرار دهند. در سال ۱۳۹۲، بالغ بر ۵ میلیون مرسوله اینترنتی که ارزش مالی آن حدود ۲ هزار میلیارد ریال بوده است، از طریق پست جابجا شده است. این مقدار برای دو ماهه اول سال ۱۳۹۳، حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مرسوله در سرویس خرید و فروش اینترنتی بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۲۲ درصد رشد داشته است. ارزش این کالاها هم در واقع از ۱۷۶ میلیارد ریال به ۴۷۳ میلیارد ریال افزایش یافته که نشان دهنده رشد ۱۶۸ درصد است. استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز، اردبیل و اصفهان، به ترتیب برترین استان هایی هستند که بیشترین فروش اینترنتی کالا در آنها اتفاق افتاده است و استان‌های اصفهان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، کرمان، مازنداران و آذربایجان شرقی نیز بیشترین میزان تقاضا برای خرید اینترنتی کالا را در اختیار دارند.

یکی از سرویس‌هایی که شرکت پست جهت تسهیل فرآیند خرید و فروش اینترنتی ارائه می‌دهد، سرویس ebazar است که به نقل از فناوران و براساس اعلام نظر مدیر کل پست مستقیم و سرویس‌های نوین پستی، در سال گذشته پورتال ebazar به تنهایی حدود ۱۵۰ هزار سفارش با تراکنش مالی معادل با ۴۷ میلیارد ریال داشته است. در دو ماهه امسال نیز حدود ۲۵ هزار سفارش به ارزش ۱۱ میلیارد ریال از طریق این پورتال صورت گرفته است که نسبت به سال گذشته ۹۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

جمع بندی

آهنگ حرکت تجارت الکترونیکی بخصوص در حوزه خرده‌فروشی آنلاین در کشور رشد شتابانی را در پیش گرفته است و امید می‌رود با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم نظیر به روز شدن زیرساخت های قانونی و حقوقی موجود، کاهش هزینه های دسترسی به اینترنت برای خانواردهای ایرانی، افزایش پهنای باند موثر جهت اتصال به اینترنت (کاهش شکاف دیجیتال) و قانونمند شدن فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در کشور با اجرای موثرتر طرح‌هایی نظیر نماد اعتماد الکترونیکی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت، این آهنگ خودجوش از قوام، انظباط و استمرار بهتری برخوردار شود.

به هر حال سوال ما از شما این است که آیا می‌توان آمار و ارقام ارائه شده در این پست را به عنوانی نشانه‌ای برای بیان این حقیقت پذیرفت که اعتماد مردم ایران به خرید اینترنتی افزایش یافته است؟یا این موضوع را نپذیرفته و معتقدید آمار و ارقام موجود، صرفا اتفاقی زودگذر و موقتی است که بدلایلی دیگر به جز پذیرش اینترنت به عنوان بستر مناسب و امن برای تبادلات تجاری از سوی جامعه ایرانی، حادث شده است؟ لطفا نظرات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

منابع

روزنامه فناوران

EMarketer; MarketLine.


درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

زيرساخت كليد عمومي

چیستی: زیرساخت کلید عمومی

با افزایش اتکای دنیا به تجارت الکترونیکی در بستر اینترنت و روند رو به رشد …

۲۰ دیدگاه

  1. آمار بسیار جالبی بود، مرسی.
    به نظرم می تونیم نتیجه بگیریم که تجارت الکترونیکی در کشور در مقایسه با چند سال گذشته رشد خوبی داشته و بهتر هم خواهد شد.

    • حمید گل محمدی

      سلام، ممنون از وقتی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید. بنده هم با نظر شما موافقم و فکر می کنم که تجارت الکترونیکی روند رو به رشدی را در کشور ما در نتیجه بهبود زیرساخت های فنی، قانونی و افزایش سطح بلوغ الکترونیکی و آگاهی اقشار مختلف جامعه تجربه می کند.

  2. سلام آمار خوبی بود فقط امیدوارم واقعی باشن. به هر حال من فکر نمی کنم بشه این آمارها رو به عنوان نشانه افزایش اعتماد مردم دونست

    • حمید گل محمدی

      با سلام. همانطور که در متن نیز اشاره شده، آماری که در این پست ذکر گردیده، به نقل از یکی از مسئولان شرکت پست می باشد که بطور رسمی در روزنامه فناوران به چاپ رسیده است. کاش دلایلی که بر مبنای آن معتقدید اعتماد مردم به خرید اینترنتی افزایش نیافته است، را هم ارائه می فرمودید. به هر جهت ممنون از وقتی که برای مطالعه این مطلب صرف کردید.

  3. سلام و عرض ادب. واقعا عالی بود ممنون.

  4. سلام مرسی از مطلبتون. کاش با آمارهای مربوط به پرداخت الکترونیکی که معمولا بانک مرکزی منتشر می کنه، ترکیب می شد.

    • حمید گل محمدی

      سلام، ممنون بابت اظهارنظر شما. همانطور که فرمودید آمار مربوط به تراکنش های الکترونیکی بصورت نوبه ای توسط بانک مرکزی منتشر می شود که این آمار فقط تراکنش های حوزه تجارت الکترونیکی نیست و آمار مربوط به خرید از دستگاه های pos، پرداخت الکترونیکی قبوض و شارژ تلفن همراه را هم شامل می شود و از این جهت نمی تواند مبنای تعیین و برآورد حجم تراکنش های تجارت الکترونیکی قرار بگیرد. شاد باشید.

  5. مطب جالبی بود.خسته نباشید.

  6. سلام ببخشید شاید سوالم نابه جا باشه.ولی اگه در مورد مشکلم راه حلی دارید راهنماییم کنید.
    من ۲۵ خرداد از ی سایت فروشگاهی که قبلش سرچ کرده بودم و دارای نماد الکترونیک بود با نام hojreh.co خریدی اجاق گاز با قیمت ۱۶۵۷ هزار تومن داشتم.اونم پولی که به چه سختی ذره ذره جمع کرده بودم.الان بعد از گذشت یک ماه و ۵ روز هنوز به دستم نرسیده.هر روز امروز و فردا میکنه.ی با رمیگه خانومم یزد بیمارستان بستریه.بعد میگه شرکت نمیده.دو بار وانتی تو راه گم شده.
    حالا من موندم چی کار کنم.از طرفی قیمت اجاق گازه هم حدود ۱۵۰ تومن این مدت رفته بالا.
    الان که زنگ میزنم بعد هر ۱۰ ۲۰ بار زنگ یبار بر میداره.و قسم میخوره که میرسونه دستم.نمیدنم چی کار کنم ۲ روز پیش تو سایت نماد ازش شکایتی مطرح کردم ولی جوابی نیومد.
    الان من موندمو پوله از دست رفته و ی خانواده که هی ازم پیگیری میکنن.خدا سره هیچ کس نیاره
    من باید چیکار کنم.کجا برم شکایت.برم شکایت به نظرتون چقدر این داستان طول میکشه.به نرتون تنهایی از پسش برمیام..اخه من چند وقت دیگه عروسیمه و دستم تنگه.
    میدونم واستون عجیبه که این پیامو واسه شما دادم.اخه کسی رو ندارم باهاش مشورت کنم.به نظرم اومد شما اگاه ترید.از بی چارگی نمیدونم چی کار کنم.
    واسم دعا کنید مشکلم حل شه.

    • حمید گل محمدی

      سلام، اینکه از این فرد در سایت نماد شکایت کردید، اقدام خوبی بوده، در قدم بعدی توصیه می کنم حتما شکایت خودتون رو ابتدا با پلیس فتا (www.cyberpolice.ir) مطرح کنید و همچنین با سازمان حمایت از مصرف کنندگان (http://cppo.ir/pages/frontEnd/e_complain.aspx). من مشکل شما رو با دوستانم در وزارت صنعت، مطرح کردم، ان شاءاله که بتونید هرچه زودتر به حق خودتون برسید. موفق باشید.

  7. سلام ممنون بابت مطلب جالبتون.
    من قصد دارم از آماری که ارائه دادین در پابان نامم استفاده کنم.میخواستم بدونم به نظر شما این آمار تا چه احد قابل استناد هست؟

    • حمید گل محمدی

      سلام و عرض ادب، خوشحالم که این پست مورد توجه شما واقع شده است، بنده این اطلاعات را همانگونه که در پست ارائه شده است، به نقل از مدیرکل پست مستقیم و سرویس های نوین پستی ارائه کرده ام که آمار رسمی و مورد تایید شرکت پست می باشد، ولی به هر جهت مطمئنا آمار ارائه شده توسط مسئولان نهادهای دولتی بیشتر کاربرد مدیریتی داشته و کمتر در تحقیقات علمی نظیر پایان نامه، مبنای استفاده قرار می گیرند. در صورتی که بفرمایید موضوع تحقیق شما چیست، شاید بتوانم بیشتر به شما کمک کنم.

  8. ممنون از پاسختون
    موضوع پایان نامه من درباره پرسونولوژی مصرف کننده آنلاین هست و رابطه سبک زندگی و تصمیم خرید آنلاین رو بررسی میکنه.برای نوشتن اهمیت و ضرورت مطالعات مصرف کننده آنلاین به یکسری اطلاعات و آمار درباره گسترش تجارت الکترونیک در ایران و اهمیت اون نیاز دارم.

    • حمید گل محمدی

      به نظرم موضوع بسیار جالبی هست. در خصوص آمار خرید آنلاین در ایران خدمت شما عرض کنم که آمار رسمی مبتنی بر یک متدلوژی علمی در حال حاضر در کشور وجود ندارد. به هرحال در صورت نیاز می توانید به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنید و اطلاعات بیشتر در این خصوص کسب کنید. موفق باشید

  9. آیا آماری که با تفکیک بیشتر نشان بده کدام کالاها و در چه زمینه ای بیشتر فروش آنلاین دارند، وجود داره ؟

    • حمید گل محمدی

      سلام دوست گرامی، تا آنجایی که بنده اطلاع دارم این اطلاعات بصورت متمرکز وجود ندارد و آمارهای پراکنده ای هر از چند گاهی از سوی پست جمهوری اسلامی ارائه می شود، البته وب سایت های پرفروشی نظیر دیجی کالا و… آمار جالبی در این خصوص دارند که در هر حال کامل نیستند. موفق باشید.

  10. با عرض سلام و خسته نباشید

    سوالات و توضیحات مقصل شما به دوستان رو مطالعه کردم و برام جالب بود. مخواستم درصورت امکان راهنمایی بفرمایید چه طور میتونم یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنم و حداقل ملزومات و نکات حیاتی برای فروش چیست. اگر شخص یا شرکتی رو هم معرفی کنید ممنون میشمن.

    امیدوارم پاسخ شمارو در ایمیلم داشته باشم.

    با تشکر

    • حمید گل محمدی

      سلام دوست عزیز، ممنون از بذل توجه جنابعالی به مطالب وب سایت ۳che.
      در خصوص سوالاتی که مطرح فرمودید عارضم که پیش از راه اندازی وب سایت، شما می بایست نخست ایده مناسبی برای ورود به فضای مجازی داشته باشید، و اصطلاحا بتوانید پاسخ مناسبی برای سوالاتی که در بوم کسب و کار (Business Canvas) مطرح می شود، ارائه نمایید، رسیدن به نقطه روشنی از این حیث، شرط لازم برای موفقیت شما در این حوزه می باشد، هر چند شرط کافی نیست. به نظرم حتما بوم کسب و کار و حوزه های مختلف آن را مطالعه بفرمایید.
      برای راه اندازی وب سایت هم، ابزارها و گزینه های زیادی در اختیار شما قرار دارد، از جمله راه اندازی وب سایت از طریق ابزارهای فروشگاه ساز نظیر OpenCart،Jomla, WooCommerce, … و یا استفاده از خدمات حرفه ای که توسط شرکت های مختلف در این زمینه ارائه می شود
      در پایان خدمت شما عرض کنم بنده با بیش از ۱۲ سال سابقه فعالیت در حوزه تجارت الکترونیکی و کسب و کار های اینترنتی، برای ارائه مشاوره های بیشتر در خدمت شما و سایر دوستان هستم
      می توانید مکاتبات بیشتر در این خصوص را از طریق info@3che.ir داشته باشید.
      شاد و موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *