قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
یکشنبه , ۳۰ تیر ۱۳۹۸

چرایی: زمان بازنشستگی USSD فرا رسیده است؟

زمان بازنشستگی USSD فرا رسیده است؟

در ارتباط با مبحث توقف سرویس‌های مبتنی بر بستر USSD، می‌توان به یکی از مهمترین مسائل در حوزه فناوری اطلاعات یعنی «امنیت اطلاعات» پرداخت. عموما شهروندان برای استفاده از سرویس‌های مبتنی بر USSD نظیر خرید شارژ، پرداخت قبض یا کمک‌های خیریه، ملزم به ارائه رمز دوم کارت خود هستند. این موضوع از دو جهت مخاطراتی را در بر دارد؛ یکی بحث امنیت بستر USSD است که در بسیاری از موارد، بدلیل شیوه‌های رمزنگاریِ مورد استفاده، قابلیت شنود پالس‌ها و افشای اطلاعات مشتریان امکان‌پذیر است. بحث دیگر که از اهیمت بالایی نیز برخوردار است، مسئله قرارگرفتن رمز دوم (CVV2) مشتریان در اختیار مراکز غیربانکی ارائه دهنده سرویس USSD است.

نکته‌ی بعد که توجه به آن بسیار حائز اهمیت است، برمی‌گردد به سال‌‌هایی که برای اولین بار سرویس USSD ارائه شد. در آن سال‌ها و با توجه به مقتضیات روز، جهت ارائه خدمات بانکی به صورت «سریع و بدون وابستگی به مکان فیزیکی»، سرویس USSD عملیاتی شد. ولیکن امروزه با پیشرفت‌‎های بسیار خوبی که در زمینه اپلیکیشن‌های موبایلی حاصل شده است و گسترش دسترسی شهروندان به اینترنت سیار، نه تنها کلیه سرویس‌های USSD بر این بستر قابل ارائه است، بلکه ضمن ارائه سرویس‌های متنوع دیگر، امنیت بسیار بالاتری برای مشتریان و ارائه دهندگان سرویس‌ها نیز به ارمغان آورده است.

اشاره به این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی در ارتباط با پیش‌آگاهی به شهروندان و شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های USSD، حلقه مفقوده در تعامل با مبحث بازنشستگی USSD می‌باشد. انتظار می‌رود در چنین مواردی، می‌بایست با دقت نظر بیشتری به برنامه‌ریزی و اجرا پرداخته شود.

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

چیستی: محرک‌های فناوری در تحول دیجیتال بانکی

فناوری توانسته‌ است محرک شایسته‌ای برای ایجاد تغییرات بنیادین در صنعت بانکداری و محرک ارائه خدمت‌ متنوع به مشتریان باشد. بهره‌مندی از محرک‌های فناوری جهت ارائه راهکارهای نوآورانه برای بانک‌ها اجتناب‎‌ناپذیر است. چنین راهکارهایی علاوه بر به ارمغان آوردن مزایایی نظیر کاهش هزینه‌ها، افزایش سطح رضایت‌مندی مشتریان و سودآوری بالاتر، می‌تواند به ارتقای دسترس‌پذیری مشتریان به سرویس‌های بانکی، کاهش قابل توجه ریسک‌های کسب و کار، چابکی در ارائه خدمات و پاسخگویی به نیازهای بازار و تقویت مکانیزم‌های کنترلی بانک‌ها کمک نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *