قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
دوشنبه , ۲۶ آذر ۱۳۹۷

چرایی: تبلیغات در بازی های موبایل

Mobilegaming

در نوشتار قبلی مفاهیم مرتبط با تبلیغات از طریق بازی و سرگرمی را مورد بررسی قراردادیم. یکی از بازارهای مناسب برای این نوع تبلیغات، دستگاه های موبایل می باشد. تلفن های هوشمند، PDA ها، تبلت ها، فبلت ها، و لپ تاپ ها، به جزء جدایی نشدنی زندگی این روزهای ما تبدیل شده اند. در این میان مزایای فراوان این دستگاه ها، اقبال عمومی به آنها را به شکل فزاینده ای افزایش داده و خواهد داد. در این نوشتار قصد بررسی آماری بازار دستگاهای موبایل و پتانسیل موجود برای تبلیغات از طریق بازی و سرگرمی در این دستگاه ها را داریم.

بازار دستگاه های موبایل 

آمارها نشان می دهد که در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۴ میلیارد دستگاه تلفن در جهان وجود داشته که از این میان حدود ۱.۴ میلیارد تلفن هوشمند در جهان مورد استفاده قرارگرفته است. این یعنی از هر ۷ نفر در جهان، یک نفر از تلفن هوشمند استفاده کرده است. این در حالی است که میزان استفاده از اینترنت موبایل رشد شگرفی داشته و تقریبا با میزان استفاده از اینترنت رایانه های شخصی برابر شده و انتظار می رود در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی اینترنت موبایل از اینترنت رایانه های شخصی پیشی بگیرد.

infograph

در سال های اخیر اقبال ایرانیان به استفاده از موبایل بسیار چشمگیر بوده است. بنابر آمارهای ارائه شده توسط مجمع جهانی اقتصاد، تعداد مشترکان فعلی تلفن همراه در ایران ۶۸ میلیون اشتراک است که این تعداد با در نظر گرفتن جمعیت فعلی، ضریب نفوذ ۹۱.۲ درصدی را نشان می دهد. در این میان اینترنت موبایل نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. آمارهای مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت نشان می دهد که در حال حاضر ۳۶.۴۶ درصد سهم اینترنت استفاده شده در کشور، متعلق به اینترنت GPRS است. این یعنی بیشترین سهم اینترنت فعلی در ایران.

علاوه بر این ۴۰.۴ درصد از کاربران بازی های رایانه ای در ایران، از بازی های موبایل استفاده می کنند. این آمارها، حاکی از بازار مناسب دستگاه های موبایل در ایران و افزایش اقبال عمومی به این دستگاه هاست.

پتانسیل تبلیغات در بازی های موبایل

همانطور که ذکر شد، دستگاه های موبایل اعم از تلفن های هوشمند، تبلت ها و … به جز جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده اند. در این میان بازی و سرگرمی بیشترین سهم استفاده در این دستگاه ها را دارد. پیش بینی ها حاکی از آن است که بازار بازی های موبایل با رشد ۲۷.۳ درصدی در سال، رقم ۲۳.۹ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۶ تجربه خواهد کرد. این رشد محدود به گوشی های موبایل نبوده و تبلتها نیز با رشد ۴۰۰ درصدی ، رقم ۱۰ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۶ میلادی تجربه خواهند کرد. آمارهای موجود نشان می دهند تبلیغات موبایلی در سال ۲۰۱۳ رشد چشمگیری داشته است براین اساس:

  • ۵۴ درصد تبلیغات موبایل از طریق نرم افزارهای کاربردی موبایل بوده است.
  • ۴۰ درصد تبلیغات موبایل از طریق موتورهای جستجو بوده است
  • ۲۷ درصد تبلیغات موبایل بر روی وبسایت خرده فروشان بوده است
  • ۲۳ درصد تبلیغات موبایل بر روی وبسایت های ویدئویی بوده است.

۳۰ درصد از سهم درآمد تبلیغات فیسبوک در سال ۲۰۱۳، مربوط به تبلیغات موبایل بوده و این خود نشانگر بازار مناسب تبلیغات موبایل و به ویژه تبلیغات از طریق بازی و سرگرمی در موبایل است.

Mobilegaming11

این پتانسیل در ایران نیز به شکل گسترده ای وجود دارد. آمارهای بنیاد ملی بازی های رایانه ای حاکی از آن است که حدود ۲۵ میلیون کاربر بازی رایانه ای در ایران وجود دارند که ۶۸.۴ درصد آنها را پسران تشکیل می دهند. ۵۰ درصد کاربران بازی های رایانه ای هر روز بازی کرده و به طور متوسط  هر کاربر ۲ ساعت در روز را صرف بازی می کند. ۴۰.۴ درصد کاربران بازی های رایانه ای از تبلت ها و تلفن های هوشمند برای بازی استفاده می کنند.

Mobilegaming1

 جمع بندی

پیشرفت های اخیر در صنعت موبایل و افزایش اقبال عمومی به استفاده از این فناوری ها، بازار مناسبی را برای تبلیغات مبتنی بر بازی و سرگرمی در این عرصه به وجود آورده است. این درحالیست که روز به روز توجه بیشتری به ارائه تبلیغات در بستر موبایل می شود به طوریکه در سال گذشته میلادی ۳۰ درصد از سهم درآمد تبلیغات فیسبوک در این بستر بوده است. این پتانسیل محدود به کشورهای پیشرفته نبوده و به شکل گسترده ای در کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران نیز وجود دارد. با توجه به تعداد مشترکان فعلی تلفن همراه در ایران، آمار چشمگیر کاربران بازی های رایانه ای و درصد قابل توجه علاقمندان به بازی های موبایل در کشورمان، پتانسیل بسیار خوبی برای تبلیغات در این عرصه فراهم شده است که توجه به آن می تواند فرصت های بازاریابی بسیاری را برای کسب و کارها جهت معرفی و تبلیغ کالاها و خدمات شان فراهم کند.

 منابع

– SearchenginejournalPew ProjectSmartinsights Forrester NewzooDigitalbuzzblog

– بنیاد ملی بازی های رایانه ای;  مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت;  مجمع اقتصاد جهانی

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

5 دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

چرایی: ۵ دلیل کلیدی محبوبیت وب سایت های تک صفحه ای

یکی از ابعاد جذاب دنیای وب را می توان در تکامل و تغییرات بی وقفه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *