قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
سه شنبه , ۳ بهمن ۱۳۹۶

چرایی: کسب و کارهای اینترنتی

تجارت الکترونیکی شیوه‌ای کارآمد و موثر در توسعه اقتصادی

چه دلایلی توسعه کسب و کارهای اینترنتی را در سطح اقتصاد یک کشور توجیه می کند؟ پیشرفت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال‌های اخیر تاثیر کسب و کار اینترنتیچشمگیری بر تغییر سبک زندگی بشر در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … داشته است. یکی از زمینه‌های قابل توجه، حوزه تجاری است که به مدد ابزارهای فناوری اطلاعات، طی یک دهه گذشته رشد شتابانی را تجربه نموده است و تجارت الکترونیکی را به عنوان یکی از شیوه‌های کارآمد و موثر در توسعه اقتصادی به جهانیان معرفی نموده است. در حال حاضر بالغ بر ۵ درصد کل فروش جهانی به تبادلات و تراکنش‌های حوزه تجارت الکترونیکی اختصاص دارد، همچنین مطالعات گروه BCG در سال۲۰۱۲ نشان می‌دهد که سهم تجارت الکترونیکی از تولید ناخالص داخلی امریکا حدود ۵ درصد می‌باشد، این عدد در بریتانیا ۸.۳% در کره جنوبی ۷.۳%، چین ۵.۵% و ژاپن ۴.۷% درصد برآورد شده است.

رشد صنعت خرده فروشی

کسب و کار اینترنتیدر تبادلات تجارت الکترونیکی، بازیگران مختلفی شامل مصرف‌کنندگان، بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی ایفای نقش می‌کنند که از ارتباط و تعامل بین این ذی‌نفعان، انواع مدل‌های تجارت الکترونیکی نظیر B2C (تعامل مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها)، B2B (تعاملات بنگاه‌ها با بنگاه‌ها) و B2G (تعاملات بنگاه‌ها با دولت) پدیدار می‌شود. تمرکز این پست بر حوزه B2C و بطور مشخص موضوع صنعت خرده‌فروشی آنلاین یا کسب و کارهای اینترنتی به عنوان عرصه تعامل بین بنگاه‌های اقتصادی با هر اندازه‌ای از یکسو و مصرف‌کنندگان نهایی کالاها و خدمات این بنگاه‌ها از سوی دیگر می‌باشد، بخشی که در حال حاضر سود آن حدود ۱۰ درصد از کل درآمد صنعت خرده‌فروشی بازارهای بادوامی نظیر ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه را دربر می‌گیرد. مطابق با آمارهای منتشره توسط موسسه تحقیقاتی eMarketer و وب‌سایت ystats.com، که یک موسسه تحقیقاتی در حوزه بازارهای بین‌المللی است، در سال ۲۰۱۱، سهم بازار تجارت الکترونیکی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، بالغ بر ۷۶۳ میلیارد دلار بوده است و برای اولین بار در سال۲۰۱۲، این رقم از مرز ۱ تریلیون دلار گذشته است که رشدی در حدود ۲۱.۱ درصد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. این آمارها بیانگر روند رشد صعودی خرید اینترنتی و اقبال بیشتر مصرف‌کنندگان به تامین مایحتاج خود با استفاده از بستر اینترنت است. به مدد راحتی و آسایش نهفته در بکارگیری اینترنت و نفوذ چشمگیر آن در شئون مختلف زندگی انسان امروز، مصرف‌کنندگان اقبال زیادی نسبت به خرید آنلاین نشان می‌دهند. مطابق با برآوردهای موسسه Ecommerce Europe، در حال حاضر تعداد خریداران اینترنتی در سطح جهان، بالغ بر ۱ میلیارد نفر یا بیش از ۴۰ درصد کاربران اینترنتی (تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۲.۴ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته‌اند)  می‌باشد. این موضوع، در کنار مباحثی نظیر تغییر عادات خرید مصرف‌کنندگان و افزایش تمایل آنها به خرید اینترنتی، افزایش نفوذ تلفن همراه و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای خرید و پرداخت موبایلی (در طول پنج سال گذشته، بطور متوسط نیم میلیارد کاربر جدید تلفن همراه بطور سالانه خرید آنلاین  داشته‌اند و مطابق با پیش‌بینی‌های yStats، تعداد مصرف‌کنندگانی که از طریق ابزارهای موبایل به خرید اینترنتی می‌پردازند تا سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر افزایش خواهد یافت)، بیش از پیش رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی را در سراسر جهان نوید می‌دهد.

آثار اقتصادی

از جنبه اقتصادی توسعه کسب و کارهای اینترنتی،‌ اثرات مثبت بسیاری را به همراه دارد. مطابق با مطالعات انجام شده توسط شرکت eBay، در مقایسه با تجارت سنتی،‌ تجارت الکترونیکی منجر به کاهش ۶۰ درصدی هزینه‌های تجاری می‌شود. به جهت مزایایی ذکر شده،‌ اغلب نرخ ماندگاری و بقاء کسب و کارهای کوچک و بزرگ در دنیای مجازی در مقایسه با شرکت‌های فضای فیزیکی بالاتر می‌باشد. افزایش قدرت چانه‌زنی مصرف‌کنندگان همراه با رشد رقابت سالم مبتنی بر کیفیت، تاثیر قابل توجه بر کاهش تورم و ایجاد مکانیزم‌های که روند افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات را با شفاف‌سازی قیمت‌ها و انتشار اطلاعات مناسب کنترل می‌کند، از دیگر مزایای توسعه کسب و کارهای اینترنتی است.

آثار زیست محیطی

توسعه کسب و کارهای اینترنتی و بهبود خرید آنلاین نه تنها از جنبه اقتصادی ارزش‌آفرین است، بلکه از جنبه زیست محیطی نیز مزایای زیادی را به همراه کسب و کارهای اینترنتیدارد. دلایل زیادی وجود دارد که تاثیرات مثبت خرید آنلاین را بر محیط پیرامون ما تقویت می‌کند. یکی از آشکارترین مزایایی زیست محیطی خرید آنلاین و توسعه کسب و کارهای اینترنتی، کاهش نیاز به رانندگی است. برای بعضی افراد خرید کردن به معنی گشتن و جستجو در سطح شهر برای یافتن کالای مورد نظر خود از فروشگاه مورد علاقه می‌باشد که این امر مستلزم رانندگی و مصرف سوخت فراوان است که نتیجه آن آلودگی هوا، ترافیک و ازدحام بویژه در شهرهای پرجمعیت و شلوغ می‌باشد. مطابق با مطالعات و بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه کارنگی ملون، عملیات خرید آنلاین در مقایسه با خرید سنتی منجر به کاهش ۳۰ درصدی در مصرف انرژی می‌شود. همچنین مطالعه دیگری که بوسیله ACI در ایالات متحده انجام شده است، نشان می‌دهد که تجارت الکترونیکی، به شکلی خالص منجر به کاهش انتشار ۱ میلیون تن گاز گلخانه‌ای می‌شود که این مقدار معادل با ۱۱ درصد حجم واردات سالانه نفت در سطح ایالات متحده می‌باشد.  همچنین مطابق با گزارش آماری مرکز تحقیقات دانشگاه هریوت- وات،‌ خرید آنلاین در مقایسه با خرید سنتی،‌ منجر به تولید دی‌اکسید کربن کمتری در فضا می شود. این گزارش تحقیقی که بر مرحله نهایی تحویل کالا در فرآیند خرید متمرکز بود، ‌نشان داد در حالیکه حمل کالایی که بصورت آنلاین خریداری شده است معادل با ۱۸۱ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند، رانندگی در سطح شهر به منظور خرید کردن معادل با ۴،۲۷۴ گرم دی‌اکسید کربن در فضا تولید می‌نماید. یکی دیگر از اثرات مثبت زیست محیطی خرید آنلاین کاهش مصرف مواد می‌باشد. زمانی‌که فردی بصورت سنتی خرید می‌کند، انواع و اقسام پاکت‌ها و بسته‌بندی‌ها را برای کالاهای خریداری شده خود دریافت می‌کند که معمولا بلافاصله پس از ورود به منزل، ‌این مواد دور ریخته می‌شوند. خرید آنلاین، نوعا این مشکل را با ارائه بسته‌بندی‌های کوچک‌تر و بهینه‌تر کمتر می‌کند. مطالعات انجام شده در قالب پروژه دیجیتال اروپا نشان می‌دهد از جنبه میزان مصرف و هدررفت مواد طبیعی، فروش سنتی یک لوح فشرده موسیقی منجر به مصرف ۵۶/۱ کیلوگرم مواد می‌شود در حالیکه فروش آنلاین آن تنها ۶/۰ کلیوگرم مصرف مواد را به دنبال دارد. نکته دیگر اینکه در فرآیند خرید آنلاین،‌ زمانی‌که فردی جنسی را خریداری می‌کند که مورد پسند وی نباشد،‌ براحتی می‌تواند آن محصول را مرجوع نماید در حالیکه در فرآیند خرید سنتی با در نظر گرفتن هزینه‌ها رفت و آمد و زمانبر بودن این کار،‌ اغلب افراد از پس فرستادن کالای خریداری شده منصرف شده و با عدم استفاده از آن موجب هدر رفتن مواد می‌شوند.

نهایتا اینکه کسب و کارهای اینترنتی کارآمدی سیستم حمل و نقل را حداکثر می‌کند و همزمان با آن تولید و انتشار گازهای کربنی در فضا را کاهش می‌دهد، چرا که خریداران و فروشندگان فرآیند خرید و فروش را از منزل خود انجام می‌دهند. همچنین سرویس‌های پستی عمومی در مقایسه با افرادی که با ماشین‌ خود از فروشگاهی به فروشگاهی دیگر رانندگی می‌کنند، کارآمدی بیشتری دارند.

جمع‌بندی

با توجه به آثار مثبت بی‌شمار ناشی از توسعه کسب و کارهای اینترنتی از جنبه‌های مختلف اقتصادی و زیست محیطی و نقش قابل توجه آنها در تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور و نزدیک شدن به افق‌های چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴، یکی از اولویت‌های اصلی نهادها و دستگاه‌های متولی این حوزه، می‌بایست بر فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم جهت تسهیل فرآیند شکل‌گیری و فعالیت این قبیل کسب و کارها متمرکز باشد. 

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

اینفوگرافیک: بازار تجارت الکترونیکی در دنیا

روند رشد تجارت الکترونیکی بویژه در کشورهای توسعه یافته نظیر ایالات متحده و بریتانیا به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*