قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس
چهارشنبه , ۲ آبان ۱۳۹۷

چرایی: توسعه کسب و کارهای اینترنتی و خرید آنلاین

آثار اقتصادی و زیست محیطی توسعه کسب و کارهای اینترنتی و خرید آنلاین

اثر توسعه کسب و کار اینترنتی و خرید آنلاین بر اقتصاد و محیط زیست

چه ضرورتی برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی و خرید آنلاین وجود دارد؟ برغم رکود و بحران اقتصادی که در سال‌های اخیر گریبانگیر بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا شده است، توسعه کسب و کارهای اینترنتی همچنان شاهد رشد و موفقیت بوده است. از جنبه اقتصادی، تجارت الکترونیکی ظرفیت‌های قابل توجهی در اختیار کسب و کارها و بویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار می‌دهد. موانع اندک ورود به بازار، دسترسی به بخش‌های بزرگی از بازار داخلی و بین‌المللی، نیاز اندک به سرمایه‌های کلان، دسترسی به طیفی وسیعی از تامین‌کنندگان و کانال‌های توزیع و ابزار بسیار قوی و موثر بازاریابی و تبلیغات از جمله مهمترین پتانسیل‌هاییاست که ورود به دنیای کسب و کار اینترنتی در مقایسه با دنیای آفلاین در اختیار کارآفرینان و بنگاه‌ها قرار می‌دهد.مطابق با مطالعات انجام شده توسط شرکت eBay، در مقایسه با تجارت سنتی،‌ تجارت الکترونیکی منجر به کاهش ۶۰ درصدی هزینه‌های تجاری می‌شود. به جهت مزایایی ذکر شده،‌ اغلب نرخ ماندگاری و بقاء کسب و کارهای کوچک و بزرگ در دنیای مجازی در مقایسه با شرکت‌های فضای فیزیکی بالاتر می‌باشد. افزایش قدرت چانه‌زنی مصرف‌کنندگان همراه با رشد رقابت سالم مبتنی بر کیفیت ، همراه با تاثیر قابل توجه آن بر تورم و ایجاد مکانیزم‌های که روند افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات را با شفاف‌سازی قیمت‌ها و انتشار اطلاعات مناسب کنترل می‌کند، از دیگر مزایای توسعه کسب و کارهای اینترنتی است.

همسو با توسعه کسب و کارهای اینترنتی، به نظر می‌رسد که خرید آنلاین نیز هرساله از محبوبیت بیشتری در سطح دنیا برخوردار می‌شود. انجام خرید آنلاین در مقایسه با خرید سنتی از سادگی و سهولت بیشتری برخوردار است، چراکه به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا براحتی تنوع زیادی از محصولات را مشاهده کرده، انتخاب نمایند و درنهایت در کمال آرامش در منزل خود آن را سفارش دهند. بعلاوه قابلیت مقایسه قیمت‌ها طیف وسیعی از انتخاب‌ها را برای خرید محصول مورد نظر، به مصرف‌کنند‌گان ارائه می‌کند.

توسعه کسب و کارهای اینترنتی و بهبود خرید آنلاین نه تنها از جنبه اقتصادی ارزش‌آفرین است، بلکه از جنبه زیست محیطی نیز مزایای زیادی را به همراه دارد. دلایل زیادی وجود دارد که تاثیرات مثبت خرید آنلاین را بر محیط پیرامون ما تقویت می‌کند. یکی از آشکارترین مزایایی زیست محیطی خرید آنلاین و توسعه کسب و کارهای اینترنتی، کاهش نیاز به رانندگی است. برای بعضی افراد خرید کردن به معنی گشتن و جستجو در سطح شهر برای یافتن کالای مورد نظر خود از فروشگاه مورد علاقه می‌باشد که این امر مستلزم رانندگی و مصرف سوخت فراوان است که نتیجه آن آلودگی هوا، ترافیک و ازدحام بویژه در شهرهای پرجمعیت و شلوغ می‌باشد. مطابق با مطالعات و بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه کارنگی ملون، عملیات خرید آنلاین در مقایسه با خرید سنتی منجر به کاهش ۳۰ درصدی در مصرف انرژی می‌شود. همچنین مطالعه دیگری که بوسیله ACI در ایالات متحده انجام شده است، نشان می‌دهد که تجارت الکترونیکی، به شکلی خالص منجر به کاهش انتشار ۱ میلیون تن گاز گلخانه‌ای می‌شود که این مقدار معادل با ۱۱ درصد حجم واردات سالانه نفت در سطح ایالات متحده می‌باشد.  همچنین مطابق با گزارش آماری مرکز تحقیقات دانشگاه هریوت- وات،‌ خرید آنلاین در مقایسه با خرید سنتی،‌منجر به تولید دی‌اکسید کربن کمتری در فضا می شود. این گزارش تحقیقی که بر مرحله نهایی تحویل کالا در فرآیند خرید متمرکز بود، ‌نشان داد در حالیکه حمل کالایی که بصورت آنلاین خریداری شده است معادل با ۱۸۱ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند، رانندگی در سطح شهر به منظور خرید کردن معادل با ۴،۲۷۴ گرم دی‌اکسید کربن در فضا تولید می‌نماید.

یکی دیگر از اثرات مثبت زیست محیطی خرید آنلاین کاهش مصرف مواد می‌باشد. زمانی‌که فردی بصورت سنتی خرید می‌کند، انواع و اقسام پاکت‌ها و بسته‌بندی‌ها را برای کالاهای خریداری شده خود دریافت می‌کند که معمولا بلافاصله پس از ورود به منزل،‌این مواد دور ریخته می‌شوند. خرید آنلاین، نوعا این مشکل را با ارائه بسته‌بندی‌های کوچک‌تر و بهینه‌تر کمتر می‌کند. مطالعات انجام شده در قالب پروژه دیجیتال اروپا نشان می‌دهد از جنبه میزان مصرف و هدررفت مواد طبیعی، فروش سنتی یک لوخ فشرده موسیقی منجر به مصرف ۵۶/۱ کیلوگرم مواد می‌شود در حالیکه فروش آنلاین آن تنها ۶/۰ کلیوگرم مصرف مواد را به دنبال دارد. نکته دیگر اینکه در فرآیند خرید آنلاین،‌ زمانی‌که فردی جنسی را خریداری می‌کند که مورد پسند وی نباشد،‌ براحتی می‌تواند آن محصول را مرجوع نماید در حالیکه در فرآیند خرید سنتی با در نظر گرفتن هزینه‌ها رفت و آمد و زمانبر بودن این کار،‌ اغلب افراد از پس فرستادن کالای خریداری شده منصرف شده و با عدم استفاده از آن موجب هدر رفتن مواد می‌شوند.

نهایتا اینکه تجارت الکترونیکی کارآمدی سیستم حمل و نقل را حداکثر می‌کند و همزمان با آن تولید و انتشار گازهای کربنی در فضا را کاهش می‌دهد، چرا که خریداران و فروشندگان، فرآیند خرید و فروش را از منزل خود انجام می‌دهند و سرویس‌های پستی عمومی نیز در مقایسه با افرادی که با ماشین‌ خود از فروشگاهی به فروشگاهی دیگر رانندگی می‌کنند، کارآمدی بیشتری دارند.

درباره ی Hamid Golmohammadi

Hamid Golmohammadi
کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات هستم. بیش از ۱7 سال در حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیکی و کاربردهای آن کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام داده‌ام. هدف من از حضور در این وب سایت، به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانش خود در حوزه های مدیریت و فناوری اطلاعات جهت توسعه آگاهی و ارتقای سطح دانش اقشار مختلف جامعه می باشد.

مطلب پیشنهادی

آمار خريد اينترنتي در ايران

چیستی: آمار خرید اینترنتی در ایران

آیا اعتماد مردم ایران به خرید اینترنتی بیشتر شده است؟ شاید فرآیند خرید اینترنتی از جنبه …

یک دیدگاه

  1. سلام
    مطلبت تون جالب بود، به نظر من برای اینکه کسب و کارهای اینترنتی بتونن تو این کشور توسعه پیدا کنند، بایستی از نظر حقوقی دولت قوانین لازم را برای حمایت از اونها ایجاد کنه، الان کسب و کارهای اینترنتی خیلی تنها هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *